Wzrost cen wpływa na wielkanocne zakupy spożywcze Polaków. Już 27% badanych przez Santander Consumer Bank konsumentów planuje przeznaczyć w tym roku od 501 do 1000 zł na świąteczną ucztę. Rok wcześniej do tej grupy należało 23% Polaków.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak inflacja wpłynęła na tegoroczne wydatki wielkanocne Polaków.
- Ile pieniędzy przeznaczą w tym roku Polacy na zakupy spożywcze na święta.
- Jaki wpływ na wydatki wielkanocne Polaków ma ich pochodzenie, płeć oraz wiek.
Rosną wielkanocne wydatki Polaków
Porównując tegoroczne dane do tych zebranych przez Santander Bank w 2022 roku, zauważalne jest przesunięcie wydatków wielkanocnych Polaków. Według badania "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023" zwiększył się udział osób, które wydadzą w tym roku na świątecznych zakupach od 501 do 1000 zł.
Jednocześnie zmniejszyło się grono osób, które przeznaczą na Wielkanoc 2023 od 301 do 500 zł (obecnie 24% w porównaniu do 29% w 2022 roku). Spadek zaliczył także odsetek tych, których wielkanocne jedzenie kosztować będzie do 200 zł. Obecnie wynosi on 12%, natomiast w 2022 r. taką sumę deklarowało 18% ankietowanych.
Kto wyda najwięcej na Wielkanoc 2023?
Łącznie 51% Polaków przeznaczy na tegoroczne święta od 301 do 1000 zł. A mowa wyłącznie o produktach spożywczych. Wśród nich liczniejsze jest grono konsumentów (27%) przygotowanych na wydatek rzędu 501-1000 zł. Do drugiej grupy, który planuje przeznaczyć na Wielkanoc od 301 do 500 zł należy 24% konsumentów.
Co ciekawe, na większe wydatki nastawieni są przede wszystkim panowie (32% w porównaniu do 23% kobiet) oraz osoby pochodzące ze wsi i małych miast o 50 tys. mieszkańców (kolejno 32 i 29% w porównaniu do 19% ankietowanych z metropolii jak Warszawa czy Kraków).
Badanie Santander Consumer Banku pokazało także, która grupa konsumentów wyda w tym roku najwięcej na świąteczne zakupy. Okazuje się, że w tej grupie znalazło się najwięcej (39%) osób w wieku od 18 do 29 lat.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.
Foto: StockAdobe(Koonsiri)