Koszyk wielkanocny zanotuje rekordowy wzrost ceny. Polacy już planują cięcia wydatków

Koszyk wielkanocny zanotuje rekordowy wzrost ceny. Polacy już planują cięcia wydatków

Polacy będą ograniczać wydatki na tegoroczne święta Wielkanocy. Wyniki najnowszego sondażu pokazują, że dotyczy to niemal 70% konsumentów. W przypadku co drugiego mowa o redukcji wydatków świątecznych od 15 do 30%. 

Kolejna Wielkanoc w dobie inflacji

Z najnowszego badania opinii publicznej „Świąteczne wydatki Polaków na żywność. Edycja Wielkanoc 2023” wynika, że 29% respondentów planuje przeznaczyć na spożywcze zakupy wielkanocne do 200 zł na jednego domownika. Jednocześnie 22,1% badanych chce dokonać redukcji wydatków o 15-20% względem ubiegłego roku. 

Zdaniem dr Krzysztofa Łuczaka z Grupy BLIX, widać że Polacy chcą pomniejszyć ww. wydatki o wskaźnik inflacji. Jednak w praktyce może to różnie wyglądać. Niektóre produkty świąteczne zdrożały przecież nawet o ponad 50% r/r.

Mimo cięć, wydatki rosną

W sondażu spytano Polaków o planowane wielkanocne wydatki na żywność. Udział badanych, który zadeklarowali, że ta nie przekroczy 200 zł na domownika zmniejszył się w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy na ten przedział wskazało 37%. Jednocześnie większa liczba Polaków zakłada wyższe wielkanocne budżety. 

Od 200 do 300 zł na zakupy wielkanocne planuje przeznaczyć w tym roku 26,4% Polaków (wobec 25,8% rok wcześniej), natomiast od 300 do 400 zł – 16,5% osób (13,2%). Następnie w rankingu widzimy przedział od 400 do 500 zł – 9,5% konsumentów (wcześniej – 8,3%), a potem powyżej 500 zł – 7,1% shopperów (poprzednio – 4,8%).

Zdaniem dr Łuczaka, wzrost deklarowanych wydatków można połączyć z efektem wysokiej inflacji. 

Polacy zdają sobie sprawę z tego, że czekają ich wyjątkowo drogie święta. Chcąc kupić tę samą ilość produktów, co w zeszłym roku, liczą się ze zwiększonym wydatkiem średnio o ponad 20 procent, gdyż taką inflację na artykuły żywnościowe obecnie mamy. W wielu przypadkach konsumenci będą szukać zamienników, lecz to nie jest takie proste, bo te też mocno poszły w górę.

Dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX

Koszyk wielkanocny zanotuje rekordowy wzrost ceny

Według najnowszych danych GUS, wzrost cen żywności osiągnął w lutym br. 24% w perspektywie rok do roku. Jak przyznaje ekonomista Marek Zuber, w tym roku koszyk wielkanocny zanotuje rekordowy wzrost cen w ujęciu rok do roku. 

Szacuję, że w stosunku do poprzednich świąt może on podrożeć nawet o 30-40%. Świadomość drożyzny oznacza, że konsumenci zdają sobie sprawę z konieczności poniesienia większych wydatków. Jeśli kogoś na to stać, to nie ograniczy zakupów, ale taka osoba wie, że musi wydać więcej. Jednak nie zmienia to tezy, że Polacy ubożeją.

Marek Zuber, ekonomista

Źródło: MondayNews (oprac.)
Foto: StockAdobe(LIGHTFIELD STUDIOS)

Reklama