Proszki jajeczne – rozwiązanie na niedobór jaj na rynku FMCG?

Proszki jajeczne – rozwiązanie na niedobór jaj na rynku FMCG?

Światowy rynek jaj ma za sobą czas naznaczony wieloma wyzwaniami. Ptasia grypa, która rozprzestrzeniła się w ostatnich miesiącach na świecie wpłynęła na stabilność i koszty produkcji jaj, które na niektórych rynkach osiągnęły rekordowe poziomy cen. Niedawno media zwróciły uwagę na kryzys jajeczny w Japonii, gdzie wiele restauracji musiało wycofać produkty jajeczne ze swojego menu. Jak można zaradzić tym problemom? Czy sytuacja na rynku jaj w Polsce jest równie alarmująca?

Jajka w proszku jako zamiennik jaja

Odpowiedzią na ten problem mają być proszki jajeczne, czyli właściwie jajka w proszku. Jak zaznacza pełnomocnik Zarządu Ferm Drobiu Woźniak Barbara Woźniak, proszki jajeczne, będące wysuszoną treścią jaj, mogą być odpowiedzią na walkę z niedoborami i kosztami, z którymi zmaga się przetwórstwo i restauracje.

Ten zamiennik jest produktem z długą datą przydatności do spożycia. Wynosi ona minimum 24 miesiące, a w przypadku albuminy w proszku, aż 36 miesięcy. I to bez użycia konserwantów.

Barbara Woźniak, pełnomocnik Zarządu Ferm Drobiu Woźniak – właściciela marki Zdrovo, prezes firmy Ovotek

Jak wyjaśnia Barbara Woźniak, proszki jajeczne są produktami gotowymi do spożycia, a dzięki zaawansowanemu procesowi produkcji zachowują swoje właściwości. "W przypadku stosowania jaj w formie proszkowej w przemyśle FMCG zachowane zostają pierwotne właściwości funkcjonalne jaj kurzych, co jest niezwykle istotne w recepturach konkretnych wyrobów" – dodaje.

Rynek jaj w Polsce

Mimo problemów z niedoborami jaj na świecie, polski rynek jaj wciąż jest stabilny. Barbara Woźniak, pełnomocnik zarządu Ferm Drobiu Woźniak, stwierdziła, że mówienie o braku jaj na rynku przed świętami Wielkanocnymi jest porównywalne do mówienia o braku chleba, ponieważ jaja są wciąż relatywnie tanie i dostępne na rynku.

Mimo wzrostów cen, jaja są wciąż relatywnie tanim produktem i wciąż są dostępne na rynku. Właśnie z uwagi na to, że rynek krajowy jest dla nas priorytetem, a w przypadku destynacji eksportowych staramy się uzupełniać niedobory produktami takimi, jak choćby proszki jajeczne, jesteśmy w stanie wypełniać lokalne potrzeby.

Barbara Woźniak, pełnomocnik Zarządu Ferm Drobiu Woźniak – właściciela marki Zdrovo, prezes firmy Ovotek

Polska branża jajczarska eksportująca na rynek azjatycki wskazuje, że Japonia jest dużym odbiorcą proszków i płynów jajecznych, co może pomóc w rozwiązaniu problem.

Jaja w proszku – co to?

Czym właściwie jest proszek jajeczny? W celu otrzymania tego rodzaju produktów z jaj proces produkcji rozpoczyna się od mechanicznego wybicia jaj, następnie przechodząc do filtracji, homogenizacji oraz pasteryzacji.

Ostatni etap procesu różni się w zależności od formy końcowej produktu, może być to suszenie, przy produktach suchych, lub schładzanie, przy płynnych. Każdy z tych wariantów zapewnia bezpieczeństwo mikrobiologiczne końcowego produktu. W tym celu przeprowadza się dodatkowe badania w kierunku bakterii salmonella, listeria monocytogenes, escherichia coli itp.

Cała ta procedura sprawia, że proszki są bezpiecznym i zarazem doskonałym zamiennikiem dla jaj.


Foto: Unsplash

Reklama