Jeronimo Martins pokazało wyniki za 2022 rok: Biedronka inwestuje w ceny i osiąga wzrost sprzedaży

Jeronimo Martins pokazało wyniki za 2022 rok: Biedronka inwestuje w ceny i osiąga wzrost sprzedaży

Grupa Jeronimo Martins osiągnęła w całym 2022 roku sprzedaż na poziomie 21,5 mld euro. W tym czasie Biedronka odpowiadała za 17,58 mld euro przychodu, co oznacza wzrost o 20,9% w porównaniu do 2021 roku. W 2022 roku EBITDA Grupy wzrosła do poziomu 1,85 mld euro. Wynik ten przełożył się na 17% wzrost rok do roku. 

Sprzedaż Biedronki w 2022 roku

W 2022 roku EBITDA sieci sklepów Biedronka wyniosła 1,54 mld euro, co stanowi wzrost w porównaniu do roku poprzedniego (1,34 mld euro w 2021 roku). Przychody w euro wzrosły w tym czasie o 20,9% osiągając 17,6 mld euro. W walucie lokalnej (zł) wzrost wyniósł 24,1%.

Sprzedaż porównywalna wzrosła w IV kwartale o 23,4%. Natomiast w całym roku 2022 wzrost sprzedaży LfL w Biedronce wyniósł 20,6%. 2022 rok sieć Biedronka zakończyła z liczbą sklepów większą o 145 nowe placówki. W tym czasie zamknięto 12 sklepów i otwarto 157 placówek. Jednocześnie 367 sklepów zostało przemodelowanych.

Sprzedaż like-for-like Biedronki (raport FY Results 2022)

Dyskonter walczy o niskie ceny

Marża EBITDA spadła o 45 pb. i wyniosła 8,8%. W samym IV kwartale roku marża wyniosła 8,7%. "Spadek ten odzwierciedla decyzję o inwestowaniu w cenę w kontekście znacznego wzrostu kosztów żywności, energii elektrycznej i paliw" - wyjaśnia w raporcie Grupa.

W czwartym kwartale 2022 roku, sprzedaż porównywalna sieci sklepów Biedronka wzrosła o 23,4%, co stanowi minimalny wzrost w porównaniu z poprzednim kwartałem, gdzie wzrost wyniósł 23,3%. W całym 2022 roku wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) w sklepach Biedronka wyniósł 20,6%.

Jeronimo Martins na pozostałych rynkach

Poza znaną w Polsce siecią sklepów Biedronka, Jeronimo Martins jest również właścicielem obecnej w Portugalii sieci sklepów Pingo Doce oraz sieci cash & carry Recheio, a także kolumbijskiego brandu Ara.

Portugalskie Pingo Doce osiągnęło w całym 2022 roku sprzedaż na poziomie 4,5 mld euro, co oznacza wzrost LfL (bez paliwa) o 9,4% rok do roku. Za 1,2 mld euro sprzedaży odpowiadała w tym czasie sieć C&C Recheio. W jej przypadku wzrost LfL wyniósł 27,3%.

Największy wzrost odnotował jednak szyld obecny w Kolumbii. Ara osiągnęła w 2022 roku wzrost sprzedażu LfL na poziomie 35,7%.


Foto: wiadomoscispozywcze.pl

Reklama