Polacy wciąż kochają mięso. Czy to się zmieni? [RAPORT]

Polacy wciąż kochają mięso. Czy to się zmieni? [RAPORT]

Mięso w diecie Polaków nadal odgrywa ważną rolę, a prawie 40% badanych sięga po nie 2-3 razy w tygodniu, a co trzecia osoba nawet 4-6 razy w tym czasie. Drób i wieprzowina dominują na liście najczęściej spożywanych mięs, ale Polacy nie rezygnują także z ryb i owoców morza. Wołowina plasuje się niżej w rankingu mięs jadanych często, a dziczyzna i jagnięcina są rzadko wybierane.

Spożycie mięsa w Polsce

Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska i Grupę BLIX pokazuje, że mięso wciąż zajmuje istotne miejsce w diecie Polaków. Jednak widać dużą polaryzację stanowisk co do częstotliwości konsumowania go.

Ci, którzy jedzą mięso często, sięgają po nie zazwyczaj 2-3 razy w tygodniu (38% badanych) albo nawet 4-6 razy w ciągu 7 dni (33% wskazań). Jest też stosunkowo nieduża grupa osób rzadko konsumujących mięso – raz w tygodniu (7%), 2-3 razy w miesiącu (3%) czy raz w miesiącu (1%).

Spożycie mięsa w Polsce pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. Zdecydowana większość ankietowanych, tj. 89%, konsumuje je przynajmniej kilka razy w tygodniu. Wyniki te są zgodne z ogólnymi trendami w Europie, gdzie jedzenie mięsa pozostaje stabilne lub nieznacznie maleje. Jednakże, co może stanowić pewne zaskoczenie, to fakt, że tylko 10% ankietowanych w ogóle nie spożywa mięsa. To pokazuje, że nadal jest ono ważnym elementem diety Polaków

Marcin Lenkiewicz, ekspert rynku retailowego z Grupy BLIX

Trend wege nadal niszowy

Wyniki badania pokazały, że mięso jest obecne w diecie Polaków, ale nie jest najważniejszym składnikiem posiłków. Zmienia się to jednak przy specjalnych okazjach, takich jak święta czy spotkania przy grillu, których jest nieodłącznym elementem.

Niemniej jednak, choć tylko 10% badanych nie spożywa mięsa, to trend redukowania jego spożycia jest coraz bardziej widoczny. 18% ankietowanych deklaruje codzienne jedzenie mięsa, ale zauważalna jest tendencja do wybierania alternatywnych produktów mięsnych. Warto jednak podkreślić, że mięso nadal stanowi istotną część diety Polaków.

Te wyniki nie powinny dziwić, co podkreśla Jacek Zarzecki, prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego. Ekspert dodaje, że polskie społeczeństwo jest przyzwyczajone do obecności mięsa w codziennej diecie. Weganizm czy wegetarianizm deklaruje nie więcej niż 3-4% społeczeństwa.

Wartość rynku mięsnego w Polsce szacuje się na 77 mld zł, a sektor zamienników mięsa według różnych danych waha się od 600 do 900 mln zł. Udział tego ostatniego w sprzedaży nie przekracza 1% i nic nie wskazuje na to, aby to się miało zmienić. Oczywiście, rynek ten będzie rósł, bo jest jeszcze nisza do zapełnienia, ale po dotarciu do poziomu 2-3% osiągnie szklany sufit.

Drób i wieprzowina na topie w diecie Polaków

Najczęściej spożywanymi rodzajami mięsa są drób (78%) i wieprzowina (40%), a ryby i owoce morza są preferowane przez 17% badanych. Wołowina jest wybierana rzadziej, głównie ze względu na jej wyższą cenę. Z kolei dziczyzna i jagnięcina są spożywane bardzo rzadko.

Ekspert rynku retailowego z Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz zwraca jednak uwagę na rozbieżności między deklaracjami badanych, a twardymi danymi. "Jeżeli chodzi o faktyczną konsumpcję, a nie deklaracje, to drób plasuje się na drugim miejscu (27-28 kg na osobę rocznie). Wieprzowina pomimo tego, że jest wolumenowo najwięcej konsumowana, to w percepcji respondentów jest na drugim miejscu. Może to być związane z mniejszą częstotliwością konsumpcji niż w przypadku drobiu" – tłumaczy.

Mięsne wybory Polaków

Jego zdaniem producenci mięs takich jak wołowina, cielęcina i dziczyzna, będą musieli stosować bardziej agresywne strategie marketingowe, aby zwiększyć sprzedaż. "Handel mięsem może dostosować swoją ofertę do preferencji shopperów, aby przyciągnąć bardziej zróżnicowane grupy" – dodaje Lenkiewicz.

W opinii prezesa Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, wybór spożywanego mięsa zależy od jego ceny, łatwości przygotowania czy znajomości przepisów. Pozycje drobiu i wieprzowiny nie powinny więc w tym przypadku dziwić.

Z kolei wołowina jest traktowana jako produkt premium. W Polsce statystycznie zjadamy jej ok. 4 kg na osobę, a ryb – ok. 12 kg. Według eksperta, jeżeli zapytamy konsumenta, jakie potrawy zna lub potrafi przyrządzić z wołowiny, to najczęściej pojawiają się 3 odpowiedzi, tj. stek, burger i ewentualnie gulasz. Wynika to z małej wiedzy na temat tego mięsa.


Źródło: MondayNews (oprac.)
Foto: StockAdobe(polakravis)

Reklama