Inflacja zbiera żniwo – w&nbspsklepach coraz drożej

​Luty przyniósł kolejne podwyżki cen. Raporty nie pozostawiają złudzeń – w ciągu minionego roku podstawowe zakupy podrożały o 50 zł. Które kategorie produktowe odnotowały najwyższe skoki? W jakim sklepie można zrobić najtańsze zakupy?

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w lutym bieżącego roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 12 zł (4%) w porównaniu z poprzednim miesiącem, a w skali roku już o 50 zł (21%). Jak wskazuje instytut, wszystkie dziesięć monitorowanych kategorii produktowych odnotowało wzrosty cen.

"Liderzy drożyzny"

Przez długi czas produkty tłuszczowe notowały najwyższe skoki cen. Po chwilowym wyhamowaniu znów wróciły na szczyt rankingu. W ciągu minionego roku ceny w tym segmencie wzrosły o 53%. Pokaźne podwyżki dotyczą też kategorii dodatków – wzrost o 38% – a także chemii domowej i kosmetyków, gdzie podwyżki wyniosły 24%.

Pierwszy kwartał tego roku charakteryzuje się bardzo wysoką dynamiką wzrostu cen. Z najnowszej analizy ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym ceny podskoczyły aż o ponad 21 procent w porównaniu do zeszłego roku. Najbardziej niepokojący jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowaliśmy podwyżki cen we wszystkich badanych kategoriach. Największe wzrosty, na poziomie 53,5 procent widzimy w przypadku produktów tłuszczowych. Rosnące ceny u producentów, wysokie koszty energii, paliwa i koszty pracy powodują, że sieci handlowe są zmuszone kolejny raz podnosić ceny. W lutym odnotowaliśmy znaczne wzrosty średnich cen koszyków w 13 na 14 analizowanych sieci. W dwóch z nich podwyżki przekroczyły 20 zł. 

Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency

Pozostałe kategorie produktowe również zanotowały wzrosty cen. Nabiał podrożał o 23,34%, mrożonki o 23,30%, a produkty sypkie o 21,90%. Jak wskazują badacze, w każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w lutym 2023 r. drożej o 11,97 %).

Tylko jedna sieć ze spadkiem cen

Jak podaje ASM Sales Force Agency, z danych, które zostały zebrane na potrzeby Badania i Raportu Koszyk Zakupowy – 13 na 14 sieci objętych analizą odnotowały w lutym br. podwyżki względem poprzedniego miesiąca. Spadki cen dotyczą wyłącznie sklepów Lidl i sięgnęły one poziomu 2,29%. Z kolei najwyższe wzrosty odnotowano w sieci Kaufland, o 9,23% oraz Carrefour, gdzie podwyżka wyniosła 7,78%.

W lutowym zestawieniu najdroższymi kanałami okazały się oferujące ekspresową dostawę dark stores i e-grocery (foto: ASM Sales Force Agency)

Roczna perspektywa pokazuje jak bardzo zmieniły się ceny na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy. Analizie poddanych było 13 sieci i w każdej odnotowano wzrosty. Największy skok zauważony został w sieci sklepów Carrefour. Tam średnia cena koszyka w lutym 2023 r. była wyższa aż o 29,37%. Co przekłada się na wzrost o 66,77 zł. W pozostałych sieciach zauważono podobne skoki, m.in. w Intermarché (24,57%), Biedronce (24,53%) czy POLOmarkecie (24,36%).

W jakim sklepie można zrobić najtańsze zakupy?

Między sieciami są jednak różnice. Jak pokazują wyniki badań, najtańsze zakupy można zrobić w Auchan. W tych sklepach średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 243,92 zł. Jednak dla podkreślenia należy dodać, że to o 10,77 zł, czyli o 4,62% więcej niż najtańszy koszyk w styczniu. Wynik ten również dotyczył sieci Auchan. 

W lutym 2023 roku, w czołówce najtańszych sieci znalazły się poza tym Lidl, gdzie w porównaniu z liderem należało zapłacić o 4,40 zł. Podium zamyka Makro Cash & Carry, gdzie zakupy przykąłdowego koszyka kosztowały o 30,16 zł więcej.

W dalszym ciągu najdroższym kanałem sprzedaży pozostaje e-grocery. Jak podaje ASM Sales Force Agency, za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97zł, czyli o 33% więcej niż Auchan. Jak podają autorzy badania – analiza wykazała również, że w lutym 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach (278,49 zł).


Metodologia: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.


fot.: materiały własne redakcji

Reklama