Spożycie soków w Polsce. Jakie szanse ma przed sobą rynek?

Spożycie soków w Polsce. Jakie szanse ma przed sobą rynek?

Soki warzywne i owocowe są codziennością wielu Polaków. Niemal co trzeci konsument sięga po te produkty kilka razy w tygodniu – głównie, by uzupełnić witaminy i inne składniki odżywcze. To wnioski, które płyną z najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). 

Rynek soków w Polsce rośnie. Według danych GUS, od stycznia do września 2022 roku w naszym kraju wyprodukowano łącznie 7819 tys. hektolitrów soków owocowych i warzywnych, co przekłada się na 4% wzrost rok do roku. Wyniki badania KUPS wskazują na ważny element "kultury" picia soków – przede wszystkim chodzi o zdrowie.

Spożycie soków w Polsce

Jak często Polacy piją soki? Według danych KUPS, najwięcej badanych wskazało, że sięga po te produkty kilka razy w tygodniu (32%) oraz kilka razy w miesiącu (23%). Jedynie 6% badanych przyznało, że rezygnuje z picia soków.

Głównym powodem, dla którego Polacy piją soki jest uzupełnienie witamin i innych składników odżywczych (60%). Z kolei 48% sięga po te produkty dla smaku, a 42% – dla zaspokojenia pragnienia. Nie brakuje także konsumentów (31%), którzy w sokach upatrują alternatywy dla całych owoców i warzyw. 

Najpopularniejsze soki w Polsce

Dla 82% badanych najważniejszym aspektem, na jaki zwracają uwagę przy wyborze soku jest jego smak. Który owoc lub warzywo króluje w wyborach konsumenckich Polaków?

Wyniki badań wskazują, że ulubionym sokiem Polaków jest sok pomarańczowy. Tak odpowiedziało aż 50% respondentów. Na drugim miejscu znalazł się sok jabłkowy (37%), co pokazuje, że konsumenci doceniają również krajowe owoce, choć nie jest to najczęstszy wybór.

Dla 35% badanych ulubionym smakiem jest multiwitamina, dla 27% sok wieloowocowy. Pomidorowy został wskazany przez 24% respondentów, marchwiowy przez 21%, a buraczany przez 8%. 

Cena nie jest kluczowa

Cena żywności coraz częściej staje się pierwszym kryterium wyboru podczas zakupów Polaków. Jak się jednak okazuje, kategoria soków rządzi się innymi prawami. Według wyników badania, kluczowy jest dla konsumentów smak soku – na który wskazuje ponad 80%. Natomiast cena produktu uplasowała się na drugim miejscu – jako czynnik ważny dla 43% badanych. 

Kolejne czynniki przy wyborze soku to jego rodzaj (40%), marka (30%), promocje (20%) i opakowanie (11%).

Czy soki muszą być zdrowe?

Badanie pokazało jeszcze jedną ciekawą zależność. "Okazuje się, że dla ponad połowy respondentów (57%) informacje zawarte na opakowaniu są kluczowe przy wyborze soku, a dla 2/3 badanych najważniejszą informacją, której poszukują na etykiecie jest zawartość witamin w produkcie" – mówi Barbara Groele, sekretarz generalny KUPS.

Co więcej, ponad połowa badanych zwraca uwagę na to, czy sok jest oznaczony jako polski, a co trzeci Polak szuka na opakowaniu informacji o jego wpływie na zdrowie. 

To ważna szansa dla krajowego rynku soków. Zdrowie nabrało nowego znaczenia po latach pandemii. Aż 73% konsumentów słyszało już o podstawach zdrowego odżywiania (konieczności spożywania min. 5 porcji warzyw i owoców dziennie), a 57% badanych zdaje sobie sprawę z tego, iż szklanka soku może stanowić jedną z 5 porcji warzyw i owoców – wskazuje badanie KUPS.

"Wyniki badań wskazują, iż Polacy chętnie sięgają po soki i zdają sobie sprawę z ich prozdrowotnych właściwości, co  napawa optymizmem" – podsumowuje Barbara Groele i dodaje, że mimo tego w dalszym ciągu potrzebna jest edukacja w tym zakresie.

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego na zlecenie KUPS, które zostało przeprowadzone na grupie 800 osób w wieku 20 – 75 lat.


Foto: StockAdobe(Burak Kavakci)

Reklama