Branża e-grocery znacznie zyskała na znaczeniu w momencie, w którym pandemia odmieniła oblicze rynku spożywczego w Polsce. W rezultacie, robienie zakupów przez Internet stało się naturalną czynnością dla wielu konsumentów. Od tego momentu minęły już trzy lata. Jak zmienił w tym czasie klient e-grocery?
Działający w branży e-grocery Barbora Polska postanowiła sprawdzić, jakie zachowania zakupowe charakteryzują klientów internetowych sklepów spożywczych. Okazało się, że wielu z nich to testerzy ofert różnych sklepów. Najważniejsza jest dla nich możliwość zrobienia zakupów bez potrzeby opuszczania domu.
Prawie połowa Polaków to testerzy
Dziś branża e-grocery jest naturalnym, stałym elementem całej branży spożywczej w Polsce. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora Polska, 64% Polaków korzysta z takich usług.
Około 20% osób z tej grupy robiąc zakupy online wraca do tego samego dostawy. Niemal połowa (około 44%) to testerzy, którzy sprawdzają oferty różnych sklepów.
Zakupy bez wychodzenia z domu
Największą zaletą kupowania online, jak przyznało prawie 48% badanych, jest fakt, że nie trzeba wychodzić z domu. Dzięki temu zakupy możemy zrealizować tuż przed rozpoczęciem pracy na tzw. "home office", a odebrać w międzyczasie. Zaoszczędzony w ten sposób czas, który jest ważny dla 43% respondentów, możemy przeznaczyć na realizowanie swoich pasji czy zabawę z dzieckiem.
Blisko co trzecia osoba ceni sobie brak konieczności stania w kolejkach, a 38% badanych fakt, że mogą zamawiać z dowolnego miejsca w przerwie na lunch, w autobusie, w drodze do domu, czy czekając na dziecko, które po południu rozwija swoje pasje na dodatkowych zajęciach.
Fakt wniesienia zakupów przez kuriera z pewnością cenią sobie osoby starsze czy respondenci zamieszkujący wyższe piętra budynków bez windy. Łącznie jest ich 37%. Nieco ponad 20% zauważa, że dzięki internetowym zakupom spożywczym oszczędza na kosztach paliwa, co w dobie inflacji nie jest bez znaczenia, a 17% ceni sobie szybkość realizacji. Mniejsze znaczenie mają warunki sanitarne oraz transparentność promocji w danym dniu, które widać w aplikacji lub na stronie.
Suche produkty spożywcze na szczycie list zakupowych
Badani, zapytani o to co powinno znaleźć się w ofercie takiego internetowego sklepu spożywczego, w większości (60%) wskazują na suche produkty spożywcze, takie jak makarony, ryże, kasze mąki. Na drugim miejscu wskazywano świeże produkty, owoce i warzywa, na kolejnym – pieczywo (34%), a za nim produkty do codziennej higieny i pielęgnacji (33%), chemię gospodarczą (32%), a na ostatnim miejscu mrożonki (zaledwie 16%).
Jednak prawie 40% ankietowanych docenia wyjście poza schemat i oferowanie przez dany sklep czegoś więcej, np.: prostych przepisów czy porad specjalistów ds. żywienia człowieka.
W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w lutym 2023 roku, N = 1000.
Foto: StockAdobe(Vittaya_25)