Przychody 250 największych światowych detalistów wzrosły o 8,5% w poprzednim roku obrotowym. Liderem rynku pozostała amerykańska sieć supermarketów Walmart – wskazuje Deloitte w najnowszym raporcie "Global Powers of Retailing 2023. Revenue growth and continued focus on sustainability". W pierwszej dziesiątce zestawienia znalazło się kilku europejskich graczy.
Poprawa na rynku detalicznym
Stopa wzrostu przychodów największych sprzedawców w poprzednim roku fiskalnym (kończącym się nie później niż w czerwcu 2022 r.) wyniosław 8,5% w porównaniu z 5,2% w roku poprzednim. Całkowity przychód ze sprzedaży detalicznej dla 250 największych firm z listy TOP250 Deloitte wyniósł 5,7 bln dolarów, co daje średnio 22,6 mld dolarów na firmę.
Detaliści z listy Deloitte osiągnęli w analizowanym okresie marżę zysku netto na poziomie 4,3%. To wynik o 1 punkt procentowy wyższym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Jak zaznacza Bartosz Bobczyński, partner, lider Consumer Industry w Polsce i Europie Środkowej, Deloitte, rynek detaliczny uległ w tym czasie wyraźnej poprawie.
Jak dodaje ekspert z Deloitte, na horyzoncie pojawiają się jednak nowe wyzwania wynikające z rosnących cen, osłabiających się nastrojów konsumenckich, a także sytuacji geopolitycznej.
Trzech największych detalistów na świecie
Dziesięciu największych sprzedawców detalicznych na świecie odpowiada za 34% całkowitego przychodu firm z listy TOP250. W analizowanym okresie odnotowali oni 12,4% wzrost przychodów.
Jak kształtuje się podium rankingu Deloitte? Pierwsza trójka pozostała na swoich miejscach. Walmart, podobnie jak w poprzednich latach, jest wyraźnym topem. Jego sprzedaż wzrosła o 2,4% w minionym roku obrotowym.
Amazon jest na drugim miejscu z 12% wzrostem, a Costco Wholesale Corporation na trzecim z 17,5% wzrostem sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku.
Ameryka dominuje zestawienie
Czołówka zestawienia jest zdominowana przez przedsiębiorstwa pochodzące ze Stanów Zjednoczonych. Jak kształtuje się reszta rankingu? W pierwszej dziesiątce znajdują się tylko trzy firmy niewywodzące się z tego kraju: niemiecki Schwarz (właściciel sieci Lidl i Kaufland, miejsce 4.), chiński JD.com (miejsce 7.) oraz niemiecki Aldi Einkauf (miejsce 9.).
W pierwszej dziesiątce zaobserwowano wzrost przychodów z działalności zagranicznej o 2,8 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego roku finansowego. Złożona marża zysku netto wzrosła zaś o 0,2 punktu procentowego, z wartości 3,9% do 4,1%.
Monika Warmbier, partner, liderka zespołu Finance & Performance w Polsce, Deloitte, zwraca uwagę na to, że marże zysku netto w TOP10 znacznie różnią się od siebie i mieszczą się w przedziale od -0,5% do 10,9%.
TOP10 sieci detalicznych na świecie [RANKING]
W corocznym raporcie Deloitte przygotował listę 250 największych sieci detalicznych na świecie. Przedsiębiorstwo musiało mieć co najmniej 4,5 miliarda dolarów sprzedaży detalicznej, aby znaleźć się na liście Top 250. Wśród pierwszych dziesięciu graczy zdecydowanie przeważają firmy amerykańskie. Inaczej wygląda jednak sytuacja w całym rankingu.
Spośród 250 największych sprzedawców aż 90 posiada główną siedzibę firmy w Europie. Ich udział w przychodach Top 250 wyniósł 33,2%, pod tym względem ustępując jednak firmom amerykańskim, których udział wynosi aż 47,9%.
Które sieci handlowe znalazły się w pierwszej dziesiątce Deloitte? Poniżej prezentujemy zestawienie:
- Walmart,
- Amazon,
- Costco Wholesale,
- Schwarz Group (właściciel sieci Lidl i Kaufland),
- The Home Depot,
- The Kroger,
- JD.com,
- Walgreens Boots Aliance,
- Aldi Einkauf,
- Targer Corp.
W zestawieniu zdecydowanie dominuje sektor dóbr konsumpcyjnych (FMCG), do którego należy ponad połowa firm na liście Deloitte (136). Jednak to sprzedawcy odzieży wyprzedzili inne sektory, osiągając wzrost przychodów aż o 31,3%.
Foto: StockAdobe(Олег 21)