Konsumenci są gotowi zapłacić więcej za wypieki, które odpowiadają na ich potrzeby. Firma Cargill postanowiła sprawdzić, jakie niezaspokojone potrzeby i motywacje kierują klientami przy zakupach słodkich wypieków.
Wyniki badania "The Sweet Delight – Decoding Consumer Bakery Decision", które objęło 1200 amerykańskich konsumentów, wykazały, że znaczna liczba konsumentów wyraziła gotowość do zaakceptowania wyższych cen, jeśli wypieki zaspokajają ich dwie potrzeby. Jakie?
Po pierwsze przyjemność
Badania przeprowadzone przez Cargill potwierdziły, że przyjemność pozostaje najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu ciast i ciasteczek, przełamując takie bariery jak przyrost masy ciała, względy zdrowotne lub dietetyczne.
Ponad połowa (54%) badanych stwierdziła, że wybiera wypieki, żeby zaspokoić zachcianki, natomiast 44% przyznało, że kupuje je jako nagrodę.
Po drugie zdrowie
Inne aspekty badania dotyczyły wpływu list składników, informacji o wartościach odżywczych i oświadczeń na opakowaniu na zakup wypieków przez konsumentów.
Badanie podkreśliło znaczenie układu informacji na etykietach: konsumenci uważają skład jako czynnik najsilniej wpływający na decyzję o zakupie (42%), przed wartościami odżywczymi (39%) i marketingowymi informacjami o najważniejszych cechach produktu, tzw. claims (28%).
Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie są zainteresowani wypiekami o "zdrowych" wartościach odżywczych. Badania wykazały, że aspekty zdrowotne stanowią najbardziej niezaspokojone potrzeby konsumentów. Obejmują one zapotrzebowanie na produkty, które umożliwiają kontrolowanie porcji, równoważą walory smakowe i zdrowotne, dostarczają energii bez “zjazdu cukrowego” oraz zapewniają większą sytość, zwłaszcza w przypadku ciastek i ciast.
Konsystencja, informacje, składniki – czego oczekują od wypieków konsumenci?
Techniki modelowania pomogły określić kluczowe potrzeby w zakresie konsystencji, informacji i składników, które zmotywowałyby konsumentów do dokonania ostatecznego zakupu. Na przykład, w segmencie ciast, kluczowe stwierdzenia, które konsumenci kojarzą z tymi produktami to "naturalne" i "bez sztucznych składników". Natomiast kluczowe wyrażenia kojarzone z konsystencją to bogata, kremowa i maślana, a główne składniki to kakao w proszku i masło.
Foto: Cargill