Przełom starego i nowego roku to już tradycyjnie czas podejmowania postanowień, których chcemy trzymać się przez kolejne miesiące. Styczeń, określany mianem Veganuary, jest natomiast dobrym momentem do postawienia sobie nowych wyrzeczeń.
Jak pokazują wyniki badania na zlecenie Pyszne.pl, ponad 60% ankietowanych zaplanowało na 2023 rok rezygnację z produktów pochodzenia zwierzęcego. Co więcej, blisko połowa z nas – aż 46% osób – przynajmniej raz w życiu próbowała zrezygnować z jedzenia mięsa.
Polacy chcą próbować żyć bez mięsa
Jak pokazują dane, przejście na wegetarianizm lub ograniczenie spożycia mięsa to dwa kulinarne postanowienia, które Polacy najczęściej wybierali przed Nowym Rokiem. Na zmianę takich nawyków wskazało aż 43% badanych. W zestawieniu postanowień noworocznych wyprzedziło je jedynie zwiększenie aktywności fizycznej, które założyło 61% badanych.
Spośród tych, którzy w 2023 roku planują zmienić coś w swojej diecie, najwięcej osób zadeklarowało, że zmniejszy spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego (42%), a co czwarta ankietowana osoba zamierza ograniczyć jedynie spożycie czerwonego mięsa – w szczególności mężczyźni (30%) oraz osoby w wieku 55-64 lat (38%).
Czy Veganuary skłania Polaków do wyrzeczeń?
Wciąż jednak duża część z nas nie chce nawet częściowo zrezygnować ze spożywania mięsa i to właśnie do nich głównie została skierowana akcja "Veganuary". Wyzwanie polegało na tym, by w styczniu ograniczyć jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego.
Akcja Veganuary rozpoczęła się prawie 10 lat temu w Wielkiej Brytanii. Organizatorzy zachęcają do spróbowania kuchni roślinnej (wegańskiej) oraz ograniczenia jedzenia mięsa i produktów odzwierzęcych przez cały styczeń.
Ambasadorami "Veganuary" są gwiazdy światowego kina, w tym m.in. laureat Oscara Joaquin Phoenix, a także sportsmeni i sportsmenki, muzycy oraz politycy. W Polsce akcję wspierał serwis Pyszne.pl, który przygotował specjalną stronę internetową – wegetrener.pl, na której internauci mogli znaleźć informacje na temat żywienia roślinnego, w tym porady psychodietetyka, a także praktyczne szczegóły wyzwania.
Wszystko po to, by zachęcić nieprzekonanych do odstawienia mięsa, a potem przeprowadzić chętnych przez okres pierwszych dni już po zmianie jadłospisu. To szczególnie potrzebne, jeśli bierzemy pod uwagę badania: 24% uczestników Pyszne.pl zadeklarowało, że rezygnuje z założeń noworocznych już po 30 dniach od ich powzięcia, a 17% osób robi to jeszcze szybciej – po tygodniu lub dwóch.
Zgodnie z badaniem Pyszne.pl, w Polsce już 12% osób to entuzjaści jedzenia roślinnego lub wegetarianizmu. Grono to w styczniu powiększyło się co najmniej o kolejne 2000 osób, które zadeklarowało udział w "Veganuary" za pośrednictwem strony wegetrener.pl.
Foto: Pyszne.pl