Grupa Żywiec zakończyła 2022 rok z przychodami na poziomie 3,8 mld zł zł, osiągając tym samym 11,4% wzrost. W tym czasie skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 179 mln zł, co przekłada się na 40% spadek rok do roku.
Minione 12 miesięcy były trudne dla całej branży piwnej. Jak wskazuje Grupa Żywiec, podwyżki cen produktów pozwoliły jej osiągnąć dwucyfrowy wzrost przychodów, jednak nie skompensowały w pełni wysokich kosztów produkcji.
Dwucyfrowy wzrost przychodów Grupy Żywiec
Grupa Żywiec, właściciel takich piwnych marek jak Żywiec, Heineken, Desperados, Warka, Namysłów czy Królewskie, pokazał swoje wyniki finansowe za 2022 rok. Mimo przekraczającego 11% wzrostu przychodów, Grupa odnotowała znaczny spadek zysku.
Na koniec 2022 roku Grupa osiągnęła 110,7 mln zł zysku netto wobec 402 mln zł w 2021 roku. Warto jednak zaznaczyć, że wynik z 2021 roku uwzględnia 237,7 mln jednorazowej akcyzy z tytułu zwrotu piwa smakowego.
Prezes zarządu Simon Amor zwraca uwagę na nowe wyzwania w otoczeniu biznesowym, w którym funkcjonowała firma. "Ponownie musieliśmy zmierzyć się z przerwanymi łańcuchami dostaw oraz bezprecedensowym wzrostem cen energii i surowców" – przyznał.
Wyniki finansowe Grupy Żywiec
Branża alkoholowa mierzy się nie tylko z rosnącymi kosztami surowców i energii, ale także podwyżkami podatku akcyzowego. W styczniu 2023 roku stawka akcyzy wzrosła o 5% – to kolejna podwyżka, po ubiegłorocznym skoku o 10%.
Jak czytamy w sprawozdaniu finansowym Grupy Żywiec, w 2022 roku producent odprowadził z tego tytułu do skarbu państwa kwotę w wysokości 1,1 mln zł, wobec 863 tys. rok wcześniej.
W tym czasie Grupa w niewielkim stopniu zmniejszyła wolumen sprzedaży piwa. W 2022 roku wyniósł on 10,96 mln hektolitrów, wobec 10,97 mln hektolitrów w roku poprzednim.
Foto: mat. prasowe