Subway chce się sprzedać. Międzynarodowa sieć szuka nowego właściciela

Subway chce się sprzedać. Międzynarodowa sieć szuka nowego właściciela

Sieć restauracji Subway ogłosiła, że jej akcjonariusze rozważają możliwość sprzedaży spółki. Powodem mają być rosnące koszty i konkurencja. Na ile wyceniana jest spółka?

Subway posiada obecnie niemal 37 tys. restauracji w ponad 100 krajach. Spółka ma za sobą kolejny rekordowy rok – w 2022 r. Subway osiągnął przekraczający 9% wzrost sprzedaży przewyższając tym samym prognozy. Według The Wall Street Journal, potencjalna transakcja sprzedaży może opiewać na kwotę przekraczającą 10 mld dolarów.

Subway na sprzedaż

Pierwsze informacje na temat zamiaru sprzedaży biznesu pojawiały się już w styczniu br., kiedy The Wall Street Journal powołując się na "osoby zaznajomione z sytuacją" pisał o tym, że Subway zatrudnił doradców w celu zbadania sprzedaży. Po miesiącu nieoficjalne informacje okazały się prawdą. Subway właśnie oficjalnie poinformował o zamiarze sprzedaży swojego biznesu.

Subway korzysta z doradztwa firmy JP Morgan, która przeprowadzi proces eksploracji sprzedaży. Spółka podkreśla jednak, że nie ma pewności co do terminu ani samego powodzenia procesu sprzedaży. 

Historia Subway na świecie

Sieć Subway, choć niejako powstała z przypadku, funkcjonuje na rynku od niemal 60 lat. Jej początek sięga 1965 roku, kiedy student Fred DeLuca otrzymał od swojego wykładowcy Petera Bucka podpowiedź, jak zarobić na czynsz. Ten doradził mu by otworzył sklep z kanapkami. W wyniku tego zdarzenia powstał pierwszy punkt "Pete’s Super Submarines", który w dniu otwarcia sprzedał 312 kanapek.

Już w kolejnym roku DeLuca i Buck postawili sobie cel na następne 10 lat – było nim otwarcie 32 restauracji. Nazwa Subway po raz pierwszy zawitała na szyldach lokali w 1968 roku. Sześć lat później rozpoczynają biznes w modelu franczyzowym. W 1990 roku Subway liczył już 5 tys. restauracji.

Według branżowej firmy badawczej Technomic, na którą powołuje się Tha Wall Street Journal, sieć osiągnęła najwyższy poziom sprzedaży w 2012 roku, kiedy wyniosła ona 12 mld dolarów. Po śmierci DeLuca interes przejęła jego siostra – Suzanne Greco. W listopadzie 2019 roku pierwszym dyrektorem generalnym spoza rodzin założycieli został John Chidsey, który rozpoczął restrukturyzacje działalności firmy. 

W 2022 roku sieć poinformowała o wzroście sprzedaży, który w stosunku do 2021 roku wyniósł 9,2%, a w porównaniu do pandemicznego 2020 roku – niemal 30%.


Foto: mat. prasowe (Subway)

Reklama