Na spadki cen w najbliższym czasie nie można liczyć. Zakupy w styczniu 2023 roku okazały się aż o 15% droższe niż rok temu. A inflacja po delikatnym wyhamowaniu, znów notuje wzrosty.
Nadzieje konsumentów co do spadków cen w nowym roku okazały się płonne. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w styczniu bieżącego roku podstawowe zakupy spożywcze były o 15% droższe niż przed rokiem. Po raz kolejny podrożały wszystkie z dziesięciu kategorii produktowych analizowanych przez agencję.
Nawet 56% drożej…
10 na 10. Tak można podsumować wynik podwyżek cen. W styczniu 2023 r. droższe były wszystkie z dziesięciu analizowanych przez ASM kategorii.
Kategoria tłuszczów w ostatnim roku biła rekordy jeśli chodzi o podwyżki cen. Nie inaczej jest po pierwszym miesiącu 2023 roku. Produkty tłuszczowe w skali roku zanotowały podwyżkę aż o 56%. Drugie miejsce zajęły dodatki – 27% wzrost, trzecie produkty sypkie z podwyżką o 23%, a kolejne nabiał ze skokiem o 19%. A na lepsze czasy przyjdzie nam jeszcze poczekać, bowiem wstępne dane GUS podają, że styczniowy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, czyli inflacja, wyniosła 17,2%.
Najdroższym z kanałów sprzedażowych jest w dalszym ciągu e-grocery. W ubiegłym miesiącu za zakupy podstawowych produktów z analizowanych przez ASM Sales Force Agency kategorii trzeba było zapłacić 315,60 zł. Z kolei ten sam zestaw towarów w hipermarketach kosztował 262,75 zł.
Drogo i jeszcze drożej
Eksperci nie mają złudzeń – czekają nas kolejne podwyżki. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu 2022 roku. Delikatne spadki cen – nieprzekraczające nawet pół procenta – odnotowano w Dino i e-grocery.
Eksperci podsumowali także średnie ceny koszyka zakupowego. W styczniu 2023 r. wyniosła ona 273,72 zł. W porównaniu do poprzedniego miesiąca to wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95%.
Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (17,87%), Biedronka (17,27%), Intermarche (17,19%) czy POLOmarket (17,02%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90%.
Foto: StockAdobe(chinnarach)