Prawie co trzeci spytany Polak nie obchodzi walentynek – wynika z badania SW Research przeprowadzonego dla Hurt & Detal. Według najnowszej edycji Barometru Providenta osoby, które nie mają planów na ten dzień, najczęściej wychodzą z założenia, że "uczucia należy okazywać codziennie, a nie tylko raz w roku". Badania pokazują jednak, że w dalszym ciągu nie brakuje także fanów święta zakochanych. Jak spędzają to święto?
Walentynki 2023. Co planują Polacy?
Niemal 43% ankietowanych w najnowszej edycji cyklicznego badania Barometr Providenta zadeklarowało, że zamierza celebrować walentynki. W ubiegłym roku takie plany miał zaledwie co trzeci badany. Walentynki to dzień, który zdecydowanie zamierzamy spędzić z drugą połówką – wskazało tak 87,7% ankietowanych w Barometrze Providenta.
Niemal 45% badanych organizuje w tym roku walentynkową niespodziankę dla swojej drugiej połówki. Jednak, podobnie jak w ubiegłym roku, do najpopularniejszych walentynkowych prezentów należą te związane z kulinariami.
Co trzeci badany samodzielnie przygotuje uroczystą kolację. Aż 22,2% Polaków zaprosi swoją walentynkę do restauracji, a 17,3% podaruje bliskiej osobie słodycze. Sporym powodzeniem cieszy się także kulturalna rozrywka – 15,8% ankietowanych 14 lutego zamierza obejrzeć film lub spektakl siedząc na własnej kanapie, a 13,5% zaprosi bliską osobę do teatru lub kina.
Panie preferują prezent w domowym zaciszu, a panowie...
Wybór atrakcji na 14 lutego znacząco różni się pomiędzy przedstawicielami obu płci. Kobiety najczęściej chcą przygotować samodzielnie kolację w domu (49,5%), obejrzeć film lub spektakl na kanapie (20,8%) lub podarować słodycze bliskiej osobie (18%).
Natomiast mężczyźni najchętniej kupią bliskiej osobie kwiaty (43,3%), zaproszą ją do restauracji (28,7%) bądź samodzielnie przygotują kolację (20%). Panowie zdecydowanie częściej niż Panie wykazują chęć podarowania prezentu.
Prawie połowa Polaków planuje przeznaczyć na celebrację Walentynek kwotę do 150 zł. Aż co 10. myśli o wydatkach przekraczających 300 zł.
Prezenty na walentynki
Patrząc już na konkretne prezenty to zdecydowanie wyróżniają się tu słodycze. Ponad 21% spytanych przez SW Research badanych wskazało właśnie na ten wybór. Popularne okazały się też kosmetyki bądź perfumy, które wybiera prawie 14% Polaków, a także kwiaty – 13%. 9% badanych przyznało z kolei, że idealnym prezentem na walentynki jest element garderoby. Po kilka procent miał też alkohol, biżuteria oraz bilety do kina czy teatru.
Potwierdzają to także dane sprzedażowe ze sklepów małoformatowych. Jak podaje instytut CMR – tak jak w 2021 tak również w 2022 najczęstszym produktem kupowanym przez osoby świętujące dzień zakochanych były praliny Merci (Storck) w opakowaniu 250-gramowym, których sprzedaż wzrosła w tygodniu obejmującym walentynki ponad 3-krotnie w porównaniu do pierwszego tygodnia lutego.
Drugim słodkim wyborem na walentynki w 2022 roku było Raffaello od Ferrero w pudełku 150 g (również około 3-krotny wzrost sprzedaży), a trzecim – Toffifee 125 g (niemal 2-krotny wzrost sprzedaży).
Foto: StockAdobe(Vasyl)