2022 rok był kolejnym, który dla polskiego producenta soków i syropów, Grupy Excellence, zakończył się wzrostami. W tym czasie firma osiągnęła przychody na poziomie 72,8 mln, co oznacza 16% skok w porównaniu do wyników z 2021 roku.
Zysk netto Grupy wyniósł w 2022 roku 0,3 mln zł, wobec rekordowych 2,76 mln zł w 2021 roku. Jak przyznaje Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Excellence, rok 2022 był bardzo trudny dla całej gospodarki. "Przy tak wysokiej inflacji nie było szans, aby przełożyć wzrost kosztów na ceny" – dodaje.
Kluczowe wyzwania producentów w 2022 roku
Komentując końcoworoczne wyniki Grupy Excellence, Dariusz Polinceusz zwrócił uwagę na dwa kluczowe czynniki, które dotknęły w 2022 roku producentów spożywczych. Pierwszym z nich były skokowe wzrosty cen kluczowych surowców i materiałów oraz zaburzone łańcuchy dostaw.
Drugim czynnikiem, który mocno dotknął producentów była jego zdaniem drastyczna zmiana cen opakowań szklanych. "Tu niestety najbardziej widoczne zmiany wystąpiły u producentów ukraińskich. W niektórych przypadkach były to korekty o ponad 100%. Główna przyczyna to cena gazu i transportu – ale i inne czynniki również się dołączyły" – przyznaje.
Nowy konsument
Inflacja zmieniła nawyki konsumentów, co zauważa prezes zarządu Excellence. Jak przyznaje syropy i napoje są jednak produktami podstawowej potrzeby, które trafiają do koszyków zakupowych klientów, nawet gdy ci oszczędzają.
Grupa Excellence chce działać na rynku marihuany z zastosowaniem medycznym
Komentując końcoworoczne wyniki Dariusz Polinceusz zdradził także plany firmy na 2023 rok. Na poziomie Grupy główna uwaga zostanie skupiona na rozwoju innych segmentów działalności, czyli Health Medica i Excellence Cannabis.
W 2023 roku firma będzie także w dalszym ciągu koncentrować się na wyrównaniu cen versus koszty. Drugim elementem będzie rozwój Grupy w pozostałych segmentach. "Jeśli inflacja nie będzie zbyt dotkliwa, to można liczyć na unormowanie sytuacji w całej branży" – dodaje Polinceusz.
Excellence drugim graczem na krajowym rynku
Z danych Nielsena za 2021 rok wynika udział ilościowy sprzedawanych produktów spółki Excellence jest na poziomie 31%, co stanowi 13 mln litrów syropów sprzedawanych rocznie, a oznacza że co trzeci syrop sprzedawany w Polsce pochodzi z Excellence.
Tym samym Excellence jest drugim graczem w Polsce, gdzie lider rynku produkuje ponad 20 mln litrów syropów rocznie, przy wielkości rynku 42 mln litrów.
Excellence eksportuje swoje produkty także do Niemiec, Holandii, Czech, Litwę, Łotwę i do Estonii. Asortyment jest dostępny również w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Tradycyjne smaki od Excellence docenili także konsumenci w Kanadzie.
Foto: mat. prasowe