Excellence zajmuje już 31% na rynku syropów w Polsce. Grupa pokazała wyniki za 2022 r.

Excellence zajmuje już 31% na rynku syropów w Polsce. Grupa pokazała wyniki za 2022 r.

​2022 rok był kolejnym, który dla polskiego producenta soków i syropów, Grupy Excellence, zakończył się wzrostami. W tym czasie firma osiągnęła przychody na poziomie 72,8 mln, co oznacza 16% skok w porównaniu do wyników z 2021 roku. 

Zysk netto Grupy wyniósł w 2022 roku 0,3 mln zł, wobec rekordowych 2,76 mln zł w 2021 roku. Jak przyznaje Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Excellence, rok 2022 był bardzo trudny dla całej gospodarki. "Przy tak wysokiej inflacji nie było szans, aby przełożyć wzrost kosztów na ceny" – dodaje.

Kluczowe wyzwania producentów w 2022 roku

Komentując końcoworoczne wyniki Grupy Excellence, Dariusz Polinceusz zwrócił uwagę na dwa kluczowe czynniki, które dotknęły w 2022 roku producentów spożywczych. Pierwszym z nich były skokowe wzrosty cen kluczowych surowców i materiałów oraz zaburzone łańcuchy dostaw.

W naszej branży najbardziej odczuwalne były problemy z opakowaniami, surowcami i paliwami. Jeśli chodzi o opakowania szklane to należy zaznaczyć, że na terenie Rosji, Białorusi i Ukrainy zlokalizowanych było kilkanaście hut szkła, które dostarczały opakowania do dużej liczby państw UE.

Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Excellence

Drugim czynnikiem, który mocno dotknął producentów była jego zdaniem drastyczna zmiana cen opakowań szklanych. "Tu niestety najbardziej widoczne zmiany wystąpiły u producentów ukraińskich. W niektórych przypadkach były to korekty o ponad 100%. Główna przyczyna to cena gazu i transportu – ale i inne czynniki również się dołączyły" – przyznaje.

Nowy konsument

Inflacja zmieniła nawyki konsumentów, co zauważa prezes zarządu Excellence. Jak przyznaje syropy i napoje są jednak produktami podstawowej potrzeby, które trafiają do koszyków zakupowych klientów, nawet gdy ci oszczędzają.

Owszem – rezygnują z produktów droższych – a to de facto oznacza jeszcze większą popularność naszych produktów. Są one zawsze w atrakcyjnych cenach, bardzo dobrej jakości. Dlatego nasza sprzedaż rosła w 2022 roku.

Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Excellence

Grupa Excellence chce działać na rynku marihuany z zastosowaniem medycznym

Komentując końcoworoczne wyniki Dariusz Polinceusz zdradził także plany firmy na 2023 rok. Na poziomie Grupy główna uwaga zostanie skupiona na rozwoju innych segmentów działalności, czyli Health Medica i Excellence Cannabis

To segmenty, które pozytywnie kontrybuują jeśli chodzi o marże i wyniki Grupy. Do 2024 roku chcemy, uzyskać status pełnoprawnego operatora na rynku marihuany z zastosowaniem medycznym.

Dariusz Polinceusz, prezes zarządu Excellence

W 2023 roku firma będzie także w dalszym ciągu koncentrować się na wyrównaniu cen versus koszty. Drugim elementem będzie rozwój Grupy w pozostałych segmentach. "Jeśli inflacja nie będzie zbyt dotkliwa, to można liczyć na unormowanie sytuacji w całej branży" – dodaje Polinceusz.

Excellence drugim graczem na krajowym rynku

Z danych Nielsena za 2021 rok wynika udział ilościowy sprzedawanych produktów spółki Excellence jest na poziomie 31%, co stanowi 13 mln litrów syropów sprzedawanych rocznie, a oznacza że co trzeci syrop sprzedawany w Polsce pochodzi z Excellence.

Tym samym Excellence jest drugim graczem w Polsce, gdzie lider rynku produkuje ponad 20 mln litrów syropów rocznie, przy wielkości rynku 42 mln litrów.

Excellence eksportuje swoje produkty także do Niemiec, Holandii, Czech, Litwę, Łotwę i do Estonii. Asortyment jest dostępny również w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Tradycyjne smaki od Excellence docenili także konsumenci w Kanadzie.


Foto: mat. prasowe

Reklama