Polacy rezygnują z zakupu mięsa. Ceny rosną, a rynek kurczy się ilościowo

Polacy rezygnują z zakupu mięsa. Ceny rosną, a rynek kurczy się ilościowo

Wysoka inflacja i gigantyczne wzrosty kosztów nie omijają producentów mięsa. Według danych GUS, ceny w tej kategorii były w grudniu 2022 roku wyższe o niemal 1/5 względem analogicznego czasu rok wcześniej. W rezultacie rynek mięsny mierzy się ze słabnącym zainteresowaniem ze strony kupujących.

Zgodnie z danymi GfK Polonia, na które powołuje się "Rzeczpospolita", rynek kurczy się ilościowo. Bardziej odczuwają to marki własne. Jednocześnie rynek mięsny rośnie wartościowo. Odpowiadają za to coraz wyższe ceny produktów na półkach sklepowych, które są rezultatem rosnących kosztów produkcji. Jak wygląda sytuacja w poszczególnych kategoriach?

Polski rynek mięsny w trudnej sytuacji

Jak podaje za GfK Polonia "Rzeczpospolita", kategoria mięsa świeżego odnotowała w 2022 roku 5% spadek ilościowy. Jednocześnie wartość sprzedaży urosła o 16%.

Analiza GfK Polonia wykazała, że ceny świeżego mięsa podskoczyły względem 2021 roku o ponad 23%. Trend ten potwierdzają również dane GUS. Według grudniowego odczytu wskaźnika cen towarów i usług, mięso wołowe podrożało rok do roku o 19,6%, mięso wieprzowe – o 27,6%, a drobiowe – aż o 31%.

Wzrosty cen nie ominęły również wędlin. Według danych GfK Polonia, ceny w tej kategorii wzrosły w 2022 roku o niemal 13% w porównaniu do 2021 roku. GUS natomiast mówi nawet o wzroście na poziomie 20,5% (grudzień 2022 versus grudzień 2021). Jak podaje "Rz", sprzedaż wędlin skurczyła się ilościowo o 2%, przy jednoczesnym wzroście wartościowym na poziomie 11%.

Marki własne jednak się nie bronią?

Rosnące ceny podstawowych produktów spożywczych motywują Polaków do oszczędzania. Jednym ze sposób jest sięganie po marki własne, które według danych NielsenIQ, w czerwcu 2022 roku miały już przekraczający 21% udział w rynku.

Okazuje się jednak, że te tańsze alternatywy niekoniecznie "bronią się" jeśli chodzi o kategorię mięsną. Jak podaje Rzeczpospolita, "ilościowo zakupy marek własnych spadły mocniej niż w przypadku produktów markowych". Zdaniem Grzegorza Mecha, menedżera GfK Polonia, wynik ten jest zaskakujący – ponieważ produkty markowe odnotowały dynamiczny wzrost cen. 


Foto: StockAdobe(lado2016)

Reklama