We współpracy z FM Logistic skandynawska sieć organizuje nowy magazyn, który posłuży do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów. Po raz pierwszy w Polsce zastosowano w nim roboty, które posłużą do realizacji zamówień paczkowych z całego kraju. Znacząco skróci się czas dostawy.
Dzięki wieloletniej współpracy IKEA z FM Logistic, lokalizacji nowego magazynu w podwarszawskich Wiskitkach, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.
Rozwój omnikanałowości w IKEA
Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius E-Commerce w Polsce, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online.
Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.
Nowy magazyn FM Logistic, który przeznaczył powierzchnię 16 tys. mkw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i artykuły wyposażenia domu, takie jak wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece.
IKEA gotowa na dalszy rozwój e-commerce
Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2.
Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko.
Połowa zamówień pakowana jest w pełni automatycznie
To właśnie w magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg.
Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników.
W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich.
Foto: mat. prasowe