Lidl, mimo 14% redukcji budżetu, nadal jest liderem wydatków na reklamę. Co z Żabką i Biedronką?

Lidl, mimo 14% redukcji budżetu, nadal jest liderem wydatków na reklamę. Co z Żabką i Biedronką?

Sieci handlowe zwiększają nakłady na reklamę w tradycyjnych mediach. Według danych Wirtualnemedia.pl, w 2022 roku przeznaczyły na ten cel 2,7 mld zł, czyli o 7,5% więcej niż rok wcześniej.

Wydatki Lidla na reklamę w 2022 roku

Mimo ogólnego wzrostu wydatków na reklamę tradycyjną wśród wszystkich sieci handlowych, lider zestawiania, czyli Lidl, zredukował budżet na cel o ponad 14%, do poziomu 725,1 mln zł – wskazują dane Kantar (cennikowe, bez rabatów), na które powołują się Wirtualnemedia.pl. 

Mimo zmniejszenia budżetu na reklamę, Lidl w dalszym ciągu utrzymał pozycję lidera w zestawieniu.

Biedronka wydaje na reklamę o połowę mniej niż Lidl

Drugie miejsce w zestawieniu zajęła spółka Jeronimo Martins Polska, czyli właściciel sieci dyskontów Biedronka. Jednak różnica pomiędzy budżetem, który w 2022 roku na reklamę wydała Biedronka, a lider zestawienia jest spora.

Podczas 12 miesięcy 2022 roku właściciel Biedronki przeznaczył na reklamę 345,9 mln zł – czyli o niemal połowę mniej niż Lidl. Jednak w przeciwieństwie do lidera zestawienia, Jeronimo Martins Polska zwiększyło w tym czasie wydatki na reklamę. Wzrost wyniósł 4,6% względem 2021 roku.

Żabka zwiększyła budżet na reklamę o 35%

Żabka jest siecią handlową, która w 2022 roku zdecydowała się na największy wzrost budżetu na reklamę. W porównaniu do 2021 roku Żabka zwiększyła inwestycje na ten cel o 35,9%. Tym samym media zarobiły na niej w 2022 roku 248,7 mln zł, wobec 183,1 mln zł rok wcześniej.

Wzrost nakładów reklamowych Żabki mógł być związany z wprowadzeniem nowej platformy komunikacji w październiku 2022 roku. Sieć zmieniła wtedy claim "mały wielki sklep" na "uwolnij swój czas", czemu towarzyszyła głośna kampania wizerunkowa.

Wydatki na reklamę Kaufland i Carrefour

Kaufland coraz mocniej zaznacza swoją obecność na rynku handlowym. Liczba marketów pod szyldem sieci to już ponad 200 lokalizacji w całym kraju. Detalista w 2022 roku przeznaczył na reklamę nieco mniej niż Biedronka. Jego budżet wyniósł 268,6 mln zł, jednocześnie notując spadek o 3% względem poprzedniego roku.

Carrefour natomiast przeznaczył w tym czasie 238,4 mln zł na reklamę, co było wynikiem wyższym o 5,6% rok do roku.

Telewizja pierwszym wyborem dla sieci handlowych

Zdecydowana większość, bo ponad 90%, budżetów reklamowych sieci handlowych zostało wydanych w telewizji i radiu – podają Wirtualnemedia.pl. Z tego 60%, czyli 1,61 mln zł, trafiło do telewizji. 

Reklama zewnętrzna pochłonęła budżet w wysokości 69,5 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o ponad 37%. Reklama w magazynach wyniosła 18 mln zł, w kinach – 12,7 mln zł (wzrost o ponad 400% wobec pandemicznego, 2021 roku), a w gazetach – 11,8 mln zł (wzrost o 7,4% rok do roku).


Foto: mat. redakcji
 

Reklama