Marki muszą angażować się w ochronę środowiska. Już 70% ich klientów rozpoznaje ekosymbole

Marki muszą angażować się w ochronę środowiska. Już 70% ich klientów rozpoznaje ekosymbole

Już 71% Polaków rozpoznaje znaczenie ekosymboli, które znajdują się na opakowaniach produktów. Z kolei średnio co drugi konsument uważa rodzaj surowca, z którego powstaje opakowanie jako istotny dowód zaangażowania marki w ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Troska o środowisko powinna zajmować kluczowe miejsce w strategiach marek, które chcą żyć w zgodnie z naturą, ale także... swoimi świadomymi klientami.

Współczesny świadomy konsument chce podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje przy półce sklepowej. Pomagają przy tym ekoznaki. A te według badania EKObarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH, rozpoznaje już 71% Polaków.

Ekoznaki na opakowaniach produktów

Produkty kosmetyczne czy farmaceutyczne dostępne w handlu posiadają na opakowaniach specjalne ekosymbole, czyli znaki informujące konsumentów o ich wpływie na środowisko oraz organizm. 71% ankietowanych w ramach badania EKObarometr wskazało, że zna ekosymbole. 

Znajomość wszystkich piktogramów deklaruje jednak jedynie 5% badanych. 28% ankietowanych z tej grupy wie co oznacza większość znaków, natomiast 38% zna wyłącznie wybrane ekosymbole.

Ekologiczne rozwiązania, czyli co?

Rodzaj surowca zastosowanego do produkcji opakowania dla 52% ankietowanych w badaniu EKObarometr stanowił istotny lub bardzo istotny dowód zaangażowania marki w ideę zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Te dane ukazują, że większość Polaków wykazuje zrozumienie dla proekologicznych postaw.

Co więcej, już ponad połowa ankietowanych z tej grupy deklaruje znajomość idei greenwashingu, która opiera się na wprowadzaniu w błąd konsumentów poprzez wykorzystywanie w marketingu deklaracji o zgodności produktu lub jego elementów z zasadami ochrony środowiska, które niekoniecznie są zgodne z prawdą.

Zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, poprzez użycie odpowiedniego rodzaju surowca do produkcji opakowań, najczęściej dostrzegają mieszkańcy małych, średnich i większych miast (do pół miliona mieszkańców).

Spoglądając na wyniki badań, uwagę przykuwa duża grupa osób (około 1/3 badanych) niepotrafiących wskazać czy wybór surowca na etapie produkcji opakowań świadczy o zaangażowaniu firmy w ochronę środowiska. Oznacza to, że przed przedsiębiorcami, ekologami oraz instytucjami dbającymi o ekologiczną edukację Polaków nadal pozostaje sporo wyzwań. Wspólnymi siłami należy spróbować przekonywać tę 1/3 niezdecydowanych osób do ekologicznego postrzegania świata. Analizując wyniki badań cieszy jednak fakt, iż ponad połowa z nas zauważa i docenia działania firm na rzecz środowiska.

Aleksandra Robak, Quality and System Director w Grupie Akomex

Badanie EKObarometr 2022 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków (N=1583).


Foto: StockAdobe(rh2010)

Reklama