DHL ogłosił partnerstwo z należącą do Grupy Alibaba firmą Cainiao Network. Giganci planują wspólnie zainwestować 60 mln euro w Polsce. Środki te zostaną przeznaczone na instalację automatów paczkowych w całym kraju. Firmy mają aspiracje do stworzenia jednej z największych sieci punktów odbioru i nadania paczek w Polsce.
DHL łączy siły z Cainiao
Na mocy umowy pomiędzy DHL eCommerce Solutions, specjalisty ds. logistyki e-commerce Grupy Deutsche Post DHL oraz Cainiao Network należącej do Grupy Alibaba, DHL powinien zakupić część udziałowych papierów wartościowych Cainiao w Polsce.
Giganci logistyczny chcą wspólnie wykorzystać potencjał wzrostu polskiego rynku dostaw poza domem, który potroił się w ciągu ostatnich trzech lat. W pierwszej fazie po transakcji obie firmy planują zainwestować 60 mln euro w instalację automatów paczkowych.
Ambicją zbudowanie wiodącej sieci automatów paczkowych
DHL i Cainiao na początkowym etapie partnerstwa planują połączyć swoje istniejące sieci automatów paczkowych. Na ten moment obie firmy obsługują w kraju łącznie 1200 takich urządzeń.
Ponadto, w oparciu o istniejącą sieć automatów paczkowych i punktów DHL, firmy zainwestują w początkowej fazie partnerstwa 60 mln euro w instalację nowoczesnych terminali paczkowych z przyjaznymi dla użytkownika interfejsami w kluczowych lokalizacjach.
Ostateczną ambicją jest zbudowanie wiodącej w Polsce sieci automatów, z bezproblemowym zasięgiem pierwszej i ostatniej mili, uzupełniając i tak już rozległą sieć obsługiwaną przez DHL w Europie, obejmującą łącznie ponad 90 000 punktów dostępowych.
Szykuje się przetasowanie na rynku?
Automaty paczkowe DHL zadebiutowały na polskim rynku w listopadzie 2022 roku. Stanowią one uzupełnienie już oferowanej przez firmę oferty, która obejmuje doręczenie przesyłek do Punktów Odbiorcu Paczek (POP) oraz doręczenie przez kuriera na wskazany adres.
Cainiao w ciągu ostatnich lat stworzyło swoje regionalne centrum w Liege w Belgii oraz centra sortowania na głównych rynkach w Europie. Uzupełnieniem jest sieć schowków na paczki w Polsce, Hiszpanii i Francji, aby zapewnić bardziej wydajną i bezproblemową logistykę w całej Europie.
Jak przyznaje William Xiong z Cainiao, połączenie doświadczenia obu firm przełoży się na dążenia spółki do świadczenia najwyższej jakości usług i tworzenia niezrównanych doświadczeń zakupowych dla konsumentów.
DHL i Cainiao będą tym samym rywalizować z obecnym liderem na rynku automatów paczkowych, którym pozostaje na ten moment InPost. Na koniec 2022 roku posiadał ponad 19 tys. Paczkomatów w Polsce, a podczas 12 miesięcy minionego roku dostarczył ponad 508 mln paczek w kraju.
Foto: mat. prasowe