Ekologiczne postawy Polaków. Między deklaracjami a praktykami jest duża różnica

Ekologiczne postawy Polaków. Między deklaracjami a praktykami jest duża różnica

Według ubiegłorocznego raportu Ministerstwa Klimatu i Środowiska aż 81% Polaków raczej dobrze bądź zdecydowanie dobrze ocenia własną postawę ekologiczną. Choć deklaracje nie muszą mieć wiele wspólnego z realnymi działaniami, bo te podejmuje około 50%, to w dalszym ciągu wywierają wpływ na strategie marek.

Pomiędzy deklaracjami a działaniem

Choć ponad 80% Polaków pozytywnie ocenia własną postawę ekologiczną, to już mniej niż połowa przyznaje, że wymieniła całe domowe oświetlenia na energooszczędne żarówki LED – wskazuje raport "Ekologiczne zachowania Polaków" resortu środowiska. Co więcej, Polacy znacznie częściej wybierają też samochód niż inne, bardziej ekologiczne sposoby dojazdu do pracy. 

Ponad 80 proc. Polaków twierdzi, że ekologia jest kluczowym zagadnieniem, na które trzeba zwracać uwagę. Ale pamiętajmy, że to odbywa się na poziomie deklaracji. Kiedy przechodzimy na poziom konkretnych zachowań, które ludzie wykazują, żeby dbać o środowisko, to tutaj nie jest już tak kolorowo. Nawet kwestia segregowania odpadów wcale nie jest aż tak powszechna. Mówiąc krótko, całkiem spora grupa osób w Polsce deklaruje, że ekologia jest dla nich ważna, ale jednocześnie w swoim codziennym życiu nie podejmuje działań, które by to potwierdzały.

Sr Tomasz Baran, prezes Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, pracownik naukowy Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

Bez względu na podejmowane przez konsumentów działania, należy przyznać, że świadomość związana z ekologią rzeczywiście rośnie. Według badania Open Research, co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii. Widać to także podczas zakupów. Według danych DS Smith, 46% konsumentów zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie. Wracając jednak do konkretnych działań –  jedynie połowa osób z tej grupy wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi.

Marki muszą słuchać konsumentów

Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska i klimatu.

Według danych Open Research, już 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko, a średnio co trzeci kupuje ekologiczne kosmetyki i produkty spożywcze. Kamila Koźbiał z DS Smith zauważa, że coraz ważniejsze dla konsumentów jest również to, co dzieje się wokół produktu.

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy kupują ekologicznie.  Coraz ważniejsze jest dla nich również to, co dzieje się wokół produktu, który kupują. Dla przykładu widzimy, że w kanale e-commerce konsumenci chcą mieć pewność, że kupowane przez nich produkty są wysyłane w ekologicznych, odpowiednio dopasowanych opakowaniach.

Kamila Koźbiał, dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Z ubiegłorocznego raportu "Green Generation", który powstał m.in. przy współudziale Allegro, wynika, że aż 85% polskich internautów i 77% e-kupujących zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów. Z kolei raport Gemiusa "E-commerce w Polsce 2022" pokazuje, że dla niemal połowy badanych ważny bądź bardzo ważny jest wpływ formy dostawy i zwrotu zamówionej przesyłki na środowisko.

Presja ze strony konsumentów jest dzisiaj równie skuteczna jak regulacje prawne czy potrzeba obniżania kosztów funkcjonowania produktu w całym łańcuchu dostaw.

Kamila Koźbiał, dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Jak będzie wyglądał zielony e-commerce?

Problemem, z którym nie radzą sobie obecne sklepy online jest dostosowanie opakowania do zamówienia. Według DS Smith,  każdego roku w zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest ponad 40 mln m3 powietrza – to przekłada się na 2,5 mln dodatkowych kursów dostawczych, które generują ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. 

Konsumenci są coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie – chcą otrzymywać zamawiane produkty w ekologicznych opakowaniach, pochodzących z recyklingu. Według danych DS Smith, tego zdania jest już 46% Polaków.

Mając świadomość, jak duży wpływ na środowisko mają tego typu  praktyki, konsumenci się im sprzeciwiają. Około 1/3 wyraźnie deklaruje, że jeżeli otrzymuje swoje produkty spakowane w zbyt dużym opakowaniu, to następnym razem rozważy zakup u innego dostawcy, a 18% deklaruje, że na pewno nie kupi więcej w takim sklepie.

Kamila Koźbiał, dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale w najbliższych latach zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu znacząco wpłyną na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące ochrony środowiska i klimatu.


Źródło: Newseria (oprac.)
Foto: StockAdobe(Prostock-studio)

Reklama