Według ubiegłorocznego raportu Ministerstwa Klimatu i Środowiska aż 81% Polaków raczej dobrze bądź zdecydowanie dobrze ocenia własną postawę ekologiczną. Choć deklaracje nie muszą mieć wiele wspólnego z realnymi działaniami, bo te podejmuje około 50%, to w dalszym ciągu wywierają wpływ na strategie marek.
Pomiędzy deklaracjami a działaniem
Choć ponad 80% Polaków pozytywnie ocenia własną postawę ekologiczną, to już mniej niż połowa przyznaje, że wymieniła całe domowe oświetlenia na energooszczędne żarówki LED – wskazuje raport "Ekologiczne zachowania Polaków" resortu środowiska. Co więcej, Polacy znacznie częściej wybierają też samochód niż inne, bardziej ekologiczne sposoby dojazdu do pracy.
Bez względu na podejmowane przez konsumentów działania, należy przyznać, że świadomość związana z ekologią rzeczywiście rośnie. Według badania Open Research, co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii. Widać to także podczas zakupów. Według danych DS Smith, 46% konsumentów zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie. Wracając jednak do konkretnych działań – jedynie połowa osób z tej grupy wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi.
Marki muszą słuchać konsumentów
Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska i klimatu.
Według danych Open Research, już 39% Polaków woli wybierać marki, które dbają o środowisko, a średnio co trzeci kupuje ekologiczne kosmetyki i produkty spożywcze. Kamila Koźbiał z DS Smith zauważa, że coraz ważniejsze dla konsumentów jest również to, co dzieje się wokół produktu.
Z ubiegłorocznego raportu "Green Generation", który powstał m.in. przy współudziale Allegro, wynika, że aż 85% polskich internautów i 77% e-kupujących zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne praktyki sklepów. Z kolei raport Gemiusa "E-commerce w Polsce 2022" pokazuje, że dla niemal połowy badanych ważny bądź bardzo ważny jest wpływ formy dostawy i zwrotu zamówionej przesyłki na środowisko.
Jak będzie wyglądał zielony e-commerce?
Problemem, z którym nie radzą sobie obecne sklepy online jest dostosowanie opakowania do zamówienia. Według DS Smith, każdego roku w zbyt dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest ponad 40 mln m3 powietrza – to przekłada się na 2,5 mln dodatkowych kursów dostawczych, które generują ponad 42 tys. ton zbędnego CO2.
Konsumenci są coraz bardziej świadomi, a co za tym idzie – chcą otrzymywać zamawiane produkty w ekologicznych opakowaniach, pochodzących z recyklingu. Według danych DS Smith, tego zdania jest już 46% Polaków.
Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale w najbliższych latach zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu znacząco wpłyną na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące ochrony środowiska i klimatu.
Źródło: Newseria (oprac.)
Foto: StockAdobe(Prostock-studio)