Przyszłość stacji paliw jest... zielona. Rośnie świadomość ekologiczna klientów

Przyszłość stacji paliw jest... zielona. Rośnie świadomość ekologiczna klientów

Kolejne dane jasno wskazują na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. Według wyników badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie właściciela sieci stacji paliw MOYA, już 95% respondentów przyznaje, że na co dzień dba o środowisko. Są to oczywiście wyłącznie deklaracje, jednak pokazują na wysoki poziom świadomości konsumentów.

Eko zachowania klientów stacji paliw

Jak pokazują wyniki raportu "Przyszłość stacji paliw" zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia, klienci tych placówek mają wysoką świadomość ekologiczną. Aż 95% ankietowanych zadeklarowało, że na co dzień dbają o środowisko. Oznacza to dla nich m.in. segregację odpadów i niemarnowanie żywności. Co ciekawe, osoby korzystające ze stacji paliw minimum raz w tygodniu, częściej deklarują kierowanie się troską o środowisko w swoich konsumenckich wyborach.

Dla prawie 3/4 pytanych ważne jest, by marka oferowała produkty lub usługi wytworzone z poszanowaniem norm środowiskowych i ponad 60% z nich jest gotowych zapłacić za nie więcej.

Konsumenci dostrzegają konieczność działań w kierunku ekologii i niskoemisyjności nie tylko w kontekście przedsiębiorstw, lecz także przyzwyczajeń w życiu codziennym. Coraz wyższa świadomość społeczna sprzyja realnej transformacji biznesu na rzecz ochrony środowiska, która musi być realizowana zarówno przez obszar legislacyjny, biznes, a na końcu konsumentów.

Andrzej Kondys, dyrektor ds. operacyjnych MOYA, członek zarządu Anwim S.A.

Prawie połowa badanych uważa, że auta elektryczne są w Polsce rozwiązaniem proekologicznym. Odsetek ten jest nawet większy (62%) wśród osób korzystających ze stacji minimum raz w tygodniu. Jednocześnie mieszkańcy większych miast nie obawiają się, że upowszechnienie aut elektrycznych spowoduje rezygnację z komunikacji miejskiej.

Czy stacja paliw może być "zielona"?

Czy stacje paliw, które zasilają samochody w benzynę, gaz i ropę, mogą być zielone? Właściciel sieci MOYA, Amwim, stara się łączyć ze sobą dalszy wzrosti inicjatywy proekologiczne. Strategia firmy zakłada szeroko zakrojone działania. Mowa m.in. o rozwoju sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych, dzałania związne z gospodarką odpadami, ekologiczne rozwiązania na stacjach czy też asortyment bogaty w produkty wytwarzane w zrównoważony sposób.

Zmiany zachowań konsumentów widoczne są już od kilku lat. Polacy ograniczają zakup nowych ubrań, starają się zużywać mniej energii, wybierają produkty przyjazne środowisku i z ekologicznych źródeł. Ten pozytywny trend nasilił się w czasie pandemii i mimo jego spowolnienia spowodowanego wysoką inflacją, możemy spodziewać się dalszego wzrostu świadomości ekologicznej Polaków. Konsumenci w swoich wyborach kierują się przede wszystkim ceną, ale deklarują także, że biorą pod uwagę jakość i pochodzenie produktu.

Andrzej Kondys, dyrektor ds. operacyjnych MOYA, członek zarządu Anwim S.A.

Badania "Przyszłość stacji paliw" zostały zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Anwim S.A. Badania przeprowadzono metodologią CAWI (Computer-Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby posiadające lub korzystające z samochodu N=500, w tym N=200 osób, które są na stacji paliw przynajmniej raz w tygodniu. W obydwu częściach obowiązywały kwoty zgodne z rozkładem populacyjnym na: płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania.


Foto: mat. prasowe

Reklama