Głównym celem klimatycznym Nestlé jest zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 roku i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Firmy dąży do spełnienia tych deklaracji m.in. poprzez działania na rzecz recyklingu.
Na ten moment wszystkie fabryki Nestlé zlokalizowane w Polsce są zero-waste. Oznacza to, że 100% ich odpadów trafia do odzysku. Jednocześnie firma stawiają także na opakowania nadające się do recyklingu, które pojawiają się w w przypadku produktów kolejnych marek.
Polskie fabryki Nestlé są zero-waste
Odpady z siedmiu zakładów Nestlé – w Kaliszu, Kargowej, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej, Rzeszowie, Lubiczu i Toruniu – w całości trafiają do przetworzenia. Podlegają recyklingowi, kompostowaniu i regeneracji, trafiają do biogazowni, a także są źródłem zielonej energii.
Firma intensywnie działa na rzecz ograniczania i przetwarzania odpadów. Nie tylko podczas produkcji, ale również na kolejnych etapach – kiedy produkty już opuszczą fabrykę. Jak komentuje Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, public affairs i ESG Nestlé Polska SA, firma dąży do tego, aby wszystkie opakowania nadawały się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
Zwrot kapsułek Starbucks lub Nescafé
Przykładów działań na rzecz recyklingu jest w Nestle całkiem sporo... Kawowe marki Nescafé Dolce Gusto, Nespresso, Starbucks at home, które mają w ofercie produkty w kapsułkach, wprowadziły programy recyklingowe – umożliwiając klientom zwrot zużytych kapsułek. Te następnie przekazywane są do zakładu, który je przetwarza i zyskują nowe życie. Wydzielone z kapsułek fusy trafiają natomiast do biogazowni i są wykorzystywane jako źródło zielonej energii lub jako kompost.
W przypadku Nescafé Dolce Gusto w okresie styczeń-październik 2022 roku recyklingowi poddano ponad 20 ton kapsułek.
Szklane opakowania nadające się do recyklingu
Z kolei marka Gerber oferuje produkty żywnościowe dla najmłodszych dostępne m.in. w szklanych słoiczkach i butelkach, które w 100% nadają się do recyklingu. Dodatkowo, marka pracuje nad tym, aby do końca 2023 roku także tubki były zaprojektowane do recyklingu. Obecnie zmieniono już ich nakrętki – z kolorowych na bezbarwne, które znacznie łatwiej poddać recyklingowi.
Nałęczowianka wykonana w 50% z rPET
Nałęczowianka oferuje z kolei aż pięć formatów niegazowanej naturalnej wody mineralnej dostępnych w butelkach wykonanych w 50% z przetworzonego plastiku (tzw. rPET). Natomiast w przypadku Nał+, czyli linii napojów funkcjonalnych, wszystkie produkty są dostępne w opakowaniach 100% rPET, co oznacza, że są wykonane w 100% z materiału odzyskanego w wyniku recyklingu.
Foto: mat. prasowe