Polacy dają sobie czas na przemyślenie zakupów. Już prawie połowa reklamuje lub zwraca produkty

Polacy dają sobie czas na przemyślenie zakupów. Już prawie połowa reklamuje lub zwraca produkty

Polacy najczęściej zwracają produkty po wyprzedażach sezonowych i Bożym Narodzeniu. Podczas ostatnich 12 miesięcy zastrzeżenia do zakupionych towarów miało 47% konsumentów, podczas gdy reklamacji usług dokonało 27%.

Wyniki najnowszego badania Webcon pokazują, że Polacy przyzwyczaili się już do możliwości reklamacji i zwrotu produktów. Najczęściej zwracamy lub reklamujemy zakupy dokonane podczas wyprzedaży sezonowych (10%), w okresie świątecznym (4%) i na promocjach związanych z Black Friday (4%).

(Nie)przemyślane zakupy

Możliwość dokonania zwrotu lub reklamacji to już podstawa każdego biznesu online, ale także handlu stacjonarnego. Nic więc dziwnego, że coraz częściej korzystają z nich konsumenci. Według badania Webcon w okresie ostatnich 12 miesięcy blisko Polaków dokonała przynajmniej jednej reklamacji produktów.

Przede wszystkim zwracane są produkty zakupione pod wpływem impulsu, a więc promocji i wyprzedaży sezonowych, w okresie świątecznym czy też w trakcie takich "świąt" jak Black Friday. 

Ma być łatwo, bezkosztowo i przyjemnie

Łatwy i szybki proces zgłaszania zastrzeżeniem do zakupionych towarów coraz częściej staje się czynnikiem determinującym zakup. Za najbardziej irytujące elementy w procedurze reklamacji lub zwrotu klienci i klientki uznają długi czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy (33%). 

Niedociągnięcia w procesie reklamacji mogą przełożyć się bezpośrednio na utratę klientów. Według danych Webcon, aż 64% Polaków rezygnuje z zakupu, jeśli warunki reklamacji lub zwrotów pozostają niekorzystne. Brak zautomatyzowanej obsługi on-line odstrasza 13% klientów, a 11% z nas nie chce kupować, jeśli proces posprzedażowy wiąże się z ponowną wizytą w sklepie lub punkcie usługowym.

Poza łatwością w przeprowadzeniu całego procesu, liczy się także cena, którą klient musi zapłacić za możliwość zareklamowania towaru. Koszty związane z wysyłką zwracanych zakupów irytują już 27% konsumentów. 12% ankietowanych zwróciło również uwagę na potrzebę  drukowania etykiet i formularzy zwrotu.

Liczy się lojalność

Dziś największym wyzwaniem dla branż retail oraz e-commerce jest nie tylko zdobycie klienta, ale też zbudowanie jego lojalności. Dlatego tak ważne jest, by oprócz atrakcyjnej oferty, dbać również o możliwie najwyższą jakość obsługi klienta – w tym również obsługi posprzedażowej. Potwierdzają to dane Webcon.

19% ankietowanych przyznało, że sprawnie zrealizowany proces reklamacji lub zwrotu skłania ich do powrotu do danego sklepu nawet wtedy, gdy jego oferta jest mniej atrakcyjna, niż konkurencji. W grupie konsumentów i konsumentek w wieku 25-34 lata, zdecydowana większość, bo aż 72% osób, wybiera daną firmę ze względu na szybkość realizacji reklamacji, a nie na najkorzystniejszą cenę.

To pokazuje, że sprawna realizacja procesu reklamacji może wpłynąć na lojalność klientów i umożliwić sklepom budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o wiele aspektów, a nie jedynie wysokością cen produktów.


Badanie "Reklamacje i zwroty po polsku" na zlecenie Webcon przeprowadzono na panelu Ariadna w dniach 25-28 listopada 2022 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1066 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.


Foto: StockAdobe(Farknot Architect)

Reklama