Brakuje wiążącej definicji produktów wege i vegan. Czy oznaczenie V-Label ją zastępuje?

Brakuje wiążącej definicji produktów wege i vegan. Czy oznaczenie V-Label ją zastępuje?

"Konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi oznaczenia V-Label" – mówi Przemysław Chojnicki z V-Label Polska. Obecnie na całym świecie jest nim oznakowanych ponad 50 tys. produktów wytwarzanych przez 4,3 tys. marek. To po nim konsumenci mogą rozpoznać produkty wegańskie i wegetariańskie, ponieważ wiążącej definicji tych artykułów wciąż brakuje...

Rynek roślinnych produktów spożywczych

Według danych, które przytacza V-Label, europejski sektor żywności pochodzenia roślinnego w ciągu ostatnich lat odnotował znaczący wzrost. Od 2018 roku do 2021 roku powiększył się z poziomu 2,4 mld euro do 3,6 mld euro. Dodatkowo wzrost ten przyspieszyła pandemia COVID-19, podczas której konsumenci stali się coraz bardziej świadomi swojego zdrowia i roli, jaką odgrywa w nim zdrowe odżywianie.

Jednocześnie oznaczenie V-Label cieszy się największą popularnością właśnie wśród przedstawicieli branży spożywczej. Jak podaje Przemysław Chojnicki, odpowiada ona za ponad 80% certyfikacji. Pozostała część to kosmetyki oraz branża non food, w tym produkty związane z czystością czy też tkaniny i odzież. 

Problemem jest definicja pojęć wegańskie i wegetariańskie

Mimo rosnącej popularności wegańskich i wegetariańskich produktów, wciąż brakuje jednolitej wiążącej definicji tych pojęć. Może się to jednak zmienić.

Jak komentuje Przemysław Chojnicki, "na poziomie Unii Europejskiej od pewnego czasu są prowadzone rozmowy na temat ujednolicenia kryteriów oceny produktów wegańskich i wegetariańskich, na które bardzo czekamy, ponieważ jako organizacja jesteśmy mocno zaangażowani w tym temacie na forum unijnym".

Regulacje w tym zakresie są potrzebne. Dziś w zasadzie jedynym wyznacznikiem jest Europejska Unia Wegetariańska, która jest organizacją parasolową dla całego V-Label.

Przemysław Chojnicki z V-Label Polska

Oznaczenie V-Label – co to jest?

V-Label to uznawane na całym świecie oznaczenie produktów i usług wegańskich i wegetariańskich, zarejestrowane w latach 90. w Szwajcarii. V-Label stanowi przede wszystkim wskazówkę dla konsumentów, którzy podczas zakupów chcą wybierać produkty bez składników pochodzenia zwierzęcego.

Samo sprawdzenie składu produktu na etykiecie nie daje bowiem pełnej gwarancji braku takich składników. Niektóre z nich są na etykietach opisywane E-symbolami, które dla wielu konsumentów są trudne do rozpoznania.

Rozpoznawalność oznaczenia V-Label rośnie

V-Label to oznaczenie, które znajdziemy na ponad 50 tys. produktach na całym świecie. Ze statystyk przytaczanych przez V-Label wynika, że oznakowanie to rozpoznaje ponad jedna trzecia światowej populacji. Siedmiu na 10 badanych uważa produkty z tą etykietą za zdrowsze, a blisko 60% ma do nich większe zaufanie.

Świadomość znaku V-Label jest coraz większa również w Polsce, gdzie – jak wynika z badania Pyszne.pl – 63% konsumentów świadomie wybiera dania roślinne, a 3% przyznaje, że chciałoby przejść na dietę wegańską ("Polacy o kuchni wegańskiej 2022"). Z kolei wegetarianie – według raportu RoślinnieJemy ("Badanie opinii publicznej odnośnie postaw konsumenckich Polaków wobec produktów i dań roślinnych") – to dziś w Polsce grupa licząca ok. 3,2 mln osób.

Konsumenci w Polsce są coraz bardziej świadomi oznaczenia V-Label. Są w stanie rozpoznać dwie kategorie tego oznaczenia, czyli wegańską i wegetariańską. I ta świadomość stale rośnie. Z innych krajów też mamy interesujące informacje, w Niemczech świadomość konsumencka dotycząca znaku V-Label sięga 85%, uczą się o nim nawet dzieci w szkołach.

Przemysław Chojnicki z V-Label Polska

Nowe etykiety V-Label 

V-Label zaprezentował właśnie nowe etykiety, które ułatwią rozróżnienie między produktami wegańskimi i wegetariańskimi. Będą one stopniowo zastępować dotychczasową wersję.

Nowe wegańskie logo jest podobne do poprzedniej wersji. Otrzymało jednak zaktualizowany tekst wskazujący na globalny charakter V-Label. Wegetariańskie logo zostało odświeżone, zyskało zielone tło, które bardziej je wyróżnia i zapewnia kontrast. 

V-Label zmienił oznaczenie. Nowa wersja ma wskazywać na jego globalny charakter (foto: V-Label)

Źródło: Newseria
Foto: mat. prasowe (V-Label)

Reklama