Inflacja widoczna w wynikach małych sklepów. Jednocześnie maleją zakupy i rosną obroty

Inflacja widoczna w wynikach małych sklepów. Jednocześnie maleją zakupy i rosną obroty

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była w grudniu 2022 roku wyższa o 9,3% względem analogicznego okresu rok wcześniej – wynika z danych CMR. Jednocześnie spadła liczba transakcji oraz produktów w koszykach zakupowych klientów. 

W porównaniu z listopadem 2022 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych spadła w grudniu o 6%, a jednak za sprawą większych zakupów na święta i Sylwestra wartość sprzedaży wzrosła o 5%.

Jaki był grudzień 2022 dla handlu?

Za przekraczającym 9% wzrostem obrotów r/r stoją głównie rosnące ceny, bo w porównaniu z grudniem 2021 r. liczba zakupionych produktów spadła aż o 5,5%. W grudniu 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,9 opakowań produktów (rok wcześniej było to 4,1) o wartości 24,17 zł (to o 11% więcej niż rok temu).

Chorobowy koniec roku

Spadek liczby klientów można było zauważyć w połowie miesiąca – podaje CMR. Może to wynikać z rosnącej w tym czasie liczby osób chorujących lub podejrzewających u siebie grypę czy przeziębienie.

Jednocześnie w tym czasie odnotowano sklepy małoformatowe sprzedawały więcej preparatów na przeziębienie i grypę. Łącznie mowa o wzroście liczby zakupionych opakowań o 50% względem analogicznego okresu poprzedniego roku. 

Świąteczne zakupy

W grudniu spadki w ujęciu wolumenowym odnotowało wiele kategorii kupowanych z myślą o przedświątecznych wypiekach, jak margaryna, masło, mąki czy cukier, choć ze względu na wzrost cen w ujęciu wartościowym sprzedaż tych kategorii była wyższa niż przed rokiem.

Wśród świątecznych kategorii, w grudniu 2022 r., sprzedało się nieco więcej niż przed rokiem opakowań pralin, natomiast liczba sprzedanych figurek czekoladowych pozostała na poziomie sprzed roku.

Najlepszym dniem, zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów, był 23 grudnia, choć, jak podaje CMR, większy niż zwykle ruch można było zaobserwować także dzień wcześniej. Bezpośrednio przed sklepami klienci wybierali lokalne sklepy na ostatnie przedświąteczne, często awaryjne lub uzupełniające zakupy. 

Sylwester nie uratował alkoholowych kategorii

Jak co roku ważny był też ostatni dzień związany z przygotowaniami do zabawy sylwestrowej, ponieważ wielu Polaków z zakupem alkoholu do całonocnej zabawy i noworocznego toastu czeka do ostatniej chwili. 2022 rok okazał się jednak wyjątkowy...

Podczas ostatniego dnia roku, 31 grudnia, sprzedaż opakowań win musujących w sklepach małego formatu była o 16% niższa niż w 2021 roku. W przypadku wódki odnotowano 20% spadek sprzedanych litrów, a piwa – niemal 6%.

Spadek odnotowano także w skali całego miesiąca. Podczas 31 dni grudnia ubiegłego roku sprzedaż wódek czystych w sklepach małoformatowych obniżyła się rok do roku w ujęciu wolumenowym o 18%, sprzedaż win musujących zmniejszyła się o 15%, a win stołowych o 11%.


Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Foto: wiadomoscispozywcze.pl

Reklama