Polska Wódka to oznaczenie, którego obowiązującą definicję ustanowiono dokładnie 10 lat temu. W związku z tym właśnie 13 stycznia obchodzimy Dzień Polskiej Wódki. Co oznacza ten tytuł?
Polska Wódka, czyli jaka?
Polska Wódka to Chronione Oznaczenie Geograficzne. Takim mianem określamy tylko wódki wytworzone z polskich zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa i pszenżyta albo z ziemniaków.
Cały proces produkcji również musi odbywać się na terenie naszego kraju. Polska Wódka to także ważny element naszej tradycji i kultury.
Zgodnie z określonymi kryteriami Polską Wódką jest jedynie produkt z obowiązkowym oznaczeniem Polska Wódka/PolishVodka na butelce. Dodatkowo mogą być umieszczone na niej: napis "Chronione Oznaczenie Geograficzne" lub skrót ChOG oraz znak Stowarzyszenia Polska Wódka przygotowany dla uczestników programu oraz unijne logo Chronionego Oznaczenia Geograficznego.
Co daje oznaczenie Polska Wódka?
"Przyznanie produktowi Chronionego Oznaczenia Geograficznego wiąże się z licznymi korzyściami. Dla konsumentów jest to gwarancja jakości i specyficznego charakteru danego produktu. Dla producentów oznacza utrzymanie wysokich standardów oraz zdrową konkurencję. Co ważne, ChOG podkreśla związki, jakie dany produkt ma z obszarami wiejskimi, z których pochodzą surowce. Dzięki temu, że łączy produkt z konkretnym miejscem, nie pozostaje on anonimowy. Oczywiście musi on także spełniać szereg wymagań. Dotyczy to także Polskiej Wódki" – wyjaśnia Ola Jeżowska-Minárik z Komisji Europejskiej, Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Co Polacy wiedzą o Polskiej Wódce?
Od uchwalenia obowiązującej definicji Polskiej Wódki minęło już 10 lat. Od tego czasu co roku 13 stycznia obchodzimy (nieoficjalny) Dzień Polskiej Wódki. Czy przekłada się to na większą wiedzę Polaków? Sprawiło to SW Research w październikowym badaniu przeprowadzonym na zlecenie Stowarzyszenia Polskiej Wódki. Co pokazały wyniki?
Jak pokazało badanie, świadomość istnienia definicji wzrosła prawie o jeden punkt procentowy od ubiegłorocznej edycji edycji. Teraz wie o niej 44,7% ankietowanych. Natomiast średnio co drugi Pankietowany (55,8%) przyznaje, że jest dumny z faktu, iż nasz narodowy trunek posiada Chronione Oznaczenie Geograficzne.
Polska Wódka trunkiem narodowym?
Co więcej, Polska Wódka niezmiennie znajduje się w czołówce produktów, którymi chcemy dzielić się z gośćmi zza granicy. Aż 44,3% badanych wskazało ją jako prezent, który zwykle bierze ze sobą, odwiedzając znajomych lub rodzinę poza Polską. To więcej niż w ubiegłym roku (43,1%).
Wzrósł również odsetek osób częstujących obcokrajowców naszym narodowym trunkiem. W tegorocznej edycji wyniósł on aż 44,4%. Polska Wódka nadal jest jednym z najczęściej wskazywanych elementów polskiej kultury rozpoznawalnych za granicą. Od kilku lat plasuje się na trzecim miejscu, zaraz po Janie Pawle II i Robercie Lewandowskim. Co ważne, jej znaczenie rośnie – w 2021 roku wskazało ją 27%, w 2022 natomiast 28,5%.
Zrównoważony rozwój, czyli wyzwanie stojące przed Polską Wódką
W tegorocznym badaniu "Co Polacy wiedzą o Polskiej Wódce?" po raz pierwszy pojawiły się pytania dotyczące produktów pochodzących ze zrównoważonych upraw. Kwestia ta jest coraz częściej poruszana i wdrażana w rolnictwie. Oznacza ona taką uprawę roślin, która ma ograniczony wpływ na środowisko i w bardziej przyjazny przyrodzie sposób wykorzystuje zasoby takie jak gleba, woda, maszyny czy środki ochrony roślin.
Doskonale odzwierciedlają to wyniki badania. 43,2% ankietowanych odpowiedziało, że podczas zakupów bierze pod uwagę właśnie takie artykuły, a 54,5% uważa, że to ważne, aby surowce, z których produkowana jest Polska Wódka, pochodziły ze zrównoważonych upraw. Co ważne, dla 46,2% badanych cena nie gra roli – uważają oni, że chętniej kupowaliby Polską Wódkę, gdyby jej surówce pochodziły ze zrównoważonych upraw, nawet jeśli byłaby ona droższa. Pokazuje to, jak mocno czynnik ten wpływa obecnie na decyzje konsumentów.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Stowarzyszenia Polska Wódka pokazuje, że coraz więcej Polaków jest dumnych z naszego narodowego trunku. Chętnie stawiamy go na stole i częstujemy nim gości, chcemy także, by produkt ten powstawał ze zrównoważonych surowców. Nadal jednak potrzebujemy edukacji, dzięki której będziemy wiedzieli, jak rozpoznać Polską Wódkę na sklepowej półce.
Foto: Unsplash