Po świątecznych zakupach pozostały jedynie... zwroty. Ich liczba wzrosła w tym sezonie o 63%

Po świątecznych zakupach pozostały jedynie... zwroty. Ich liczba wzrosła w tym sezonie o 63%

Podczas całego sezonu świątecznego w 2022 roku konsumenci wydali w sieci łącznie 1,14 bilionów dolarów na całym świecie – wskazuje najnowszy raport Salesforce. Wiele z tych zamówień wróciło już do sklepów. 

Salesforce przeanalizował listopadowe i grudniowe zakupy online ponad 1,5 mld kupujących korzystających z usługi Salesforce Customer 360. Podczas tegorocznego sezonu świątecznego na znaczeniu zyskała usługa zakupu online z odbiorem w sklepie, znacznie wzrosły również rabaty. Nie ochroniło to jednak sprzedawców przed falą zwrotów po świątecznych.

Rabaty i promocje napędzały sprzedaż przed świętami

Po dość mało atrakcyjnych ofertach promocyjnych, które obserwowaliśmy na początku sezonu świątecznego, sprzedawcy zwiększyli rabaty w późniejszym terminie – podaje Salesforce. W konsekwencji klienci zobaczyli lepsze oferty niż w sezonie świątecznym 2021 – średni rabat wyniósł 21% w porównaniu z 19% rok wcześniej.

W Europie Wschodniej rabat był jednak nieco niższy i wyniósł 19%. Być może wynika to z faktu, że w tym roku sprzedawcy z naszego regionu postawili na promocje w Cyber Week. Wówczas rabaty sięgały nawet 37%, przy światowej średniej na poziomie tylko 18%. Co ciekawe, w Europie Wschodniej w okresie pomiędzy świętami, a Nowym Rokiem rabaty osiągały wartość nawet 39%, przy światowej średniej na poziomie zaledwie 7%.  Region Europy Wschodniej może się także pochwalić wzrostem wolumenu zamówień o 12% rok do roku.

Największe zniżki dotyczyły kosmetyków oraz artykułów do pielęgnacji skóry i makijażu, gdzie średnia obniżka wyniosła 29%. Kolejnymi najbardziej przecenionymi kategoriami były odzież i torebki z obniżkami cen na poziomie 27%.

Kup online, odbierze w sklepie

Buy Online Pick Up In Store (BOPIS) było rozwiązaniem dla tych, którzy robili zakupy na ostatnią chwilę – i przełożył się wzrosty sprzedaży: Już prawie jedno na pięć zamówień online złożonych na całym świecie w tym sezonie świątecznym było wykonane za pośrednictwem BOPIS. Szczyt zamówień w tej formie miał miejsce w piątek przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy to kupujący szukali prezentów w ostatniej chwili – tego dnia odsetek zamówień BOPIS wyniósł 35%.

Kiedy w okolicy 15 grudnia zamykano możliwość zamówień z wysyłką firmy, które oferowały BOPIS, zwiększyły swoje przychody prawie 7x szybciej niż te, które nie udostępniały tej opcji realizacji zamówień.

Prawie 1,4 mld zamówień do zwrotu

Ubiegłoroczny sezon świąteczny zaznaczył się także rekordowym poziomem zwrotów. Salesforce przewidywał, że ponad 1,4 mld zamówień zakupionych w tym sezonie świątecznym zostanie zwróconych. Najnowsze dane pokazują, że liczba ta wyniosła 1,39 miliarda, co stanowi 13% wszystkich zamówień świątecznych i oznacza 63% wzrost liczby zwrotów rok do roku.

Liczba ta wzrosła w ciągu sześciu dni po Bożym Narodzeniu, kiedy to 16% zamówień zostało zwróconych w ciągu tego tygodnia, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Detaliści zamknęli sezon wakacyjny 2022 silniejszym wzrostem sprzedaży online niż oczekiwano - napędzanym w dużej mierze przez popyt w USA, większe rabaty w dniach szczytu oraz opcje BOPIS. Oszałamiające liczby zwrotów pokazują jednak, że konsumenci są nadal ostrożni w warunkach niepewności gospodarczej.

Rob Garf, VP & GM of Retail, Salesforce

Foto: Unsplash

Reklama