Za zakupy spożywcze płacimy już 40 zł więcej. Ceny nadal rosną w niemal każdej sieci

Za zakupy spożywcze płacimy już 40 zł więcej. Ceny nadal rosną w&nbspniemal każdej sieci

Grudzień 2022 roku był drugim miesiącem z rzędu, w którym odnotowano spadek dynamiki inflacji w Polsce. Wcześniej przez dziewięć miesięcy rejestrowane były wyłącznie wzrosty. Czy najnowszy odczyt GUS zwiastuje spadek cen produktów spożywczych na półkach sklepowych? Eksperci z ASM Sales Force Agency nie mają złudzeń. Za zakupy w dalszym ciągu płacimy dużo więcej.

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka zakupowego była w grudniu 2022 roku o 18%, czyli o 40 złotych, wyższa niż przed rokiem. Podczas ostatniego miesiąca roku najdroższy ponownie okazał się kanał e-grocery. Najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach.

10 spośród 13 sieci handlowych podniosło ceny w grudniu

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub.r. były nieznacznie wyższe niż w listopadzie.

Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34% w porównaniu do listopada ub.r. Największe podwyżki odnotowano w sieci Lidl (3,01%).

Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach: Netto (2,89%), Kaufland (2,70%) oraz Intermarché (2,45%).

W tych sklepach ceny wzrosły najbardziej

W perspektywie rok do roku, grudniowy koszyk zakupowy okazał się o 18% droższy niż w analogicznym okresie 2021 roku. W tej perspektywie wzrosty odnotowano w przypadku każdej z 10 analizowanych sieci handlowych. Liderami wzrostu cen okazały się następujące sklepy:

  • Carrefour (+21,29%),
  • kanał e-grocery (+20,52%),
  • Auchan (+18,73%),
  • Makro Cash & Carry (+18,72%).

TOP3 najtańsze sieci handlowe

W przypadku zestawienia najtańszych sieci handlowych na pierwszym miejscu wciąż pozostaje Auchan. Jednak różnica pomiędzy pierwszym i drugim miejscem to zaledwie kilkanaście złotych. Ranking trzech najtańszych sieci handlowych prezentuje się następująco:

  1. Auchan (średni koszt koszyka zakupowe wynosił 232,28 zł),
  2. Lidl (246,87 zł),
  3. Kaufland (260,41 zł).

Najszybciej rośnie cena najtańszego koszyka zakupowego

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w grudniu ubiegłego roku mogliśmy zapłacić za niego 213,70 zł, wobec 268,49 zł za uśredniony koszyk i 306,54 zł za koszyk złożony z najdroższych produktów.

Analiza wykazała jednak, że to właśnie najtańszy koszyk zakupowy drożeje najszybciej. W grudniu ubiegłego roku musieliśmy zapłacić za niego aż o 6,56 zł więcej niż w listopadzie. Jednocześnie autorzy raportu odnotowali spadek kwoty za najdroższy koszyk zakupowy. Suma zmniejszyła się o ponad 35 zł względem listopada. 

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18% z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r.

Z naszej analizy wynika, że najbardziej wśród żywności w ujęciu rocznym drożały tłuszcze, nabiał, używki oraz produkty sypkie. Oceniamy, że w kolejnych miesiącach handlowcy będą prowadzić bardzo aktywną politykę cenową tak aby mocno konkurować o klientów. Naszym zdaniem konsumenci podczas zakupów w coraz większym stopniu będą zwracać uwagę na ceny produktów nawet kosztem ich jakości.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne).


Foto: Unsplash

Reklama