Karnawał czas start! Które przekąski królują na polskich stołach?

Karnawał czas start! Które przekąski królują na polskich stołach?

Karnawał 2023 właśnie się rozpoczął i potrwa aż do Tłustego Czwartku. To czas hucznych zabaw i świętowania, któremu często towarzyszą... słone przekąski. Jak kształtuje się ten rynek w Polsce?

Tradycja związana z karnawałem sięga setek lat wstecz. W tłumaczeniu, bo wyraz karnawał pochodzi z włoskiego carnevale, oznacza pożegnanie mięsa. W teorii jest to czas mięsnych potraw i przekąsek, które już podczas Wielkiego Postu powinny odejść na drugi plan. W praktyce natomiast karnawał jest wesołym czasem, w którym trwają huczne zabawy i świętowanie. A tym zazwyczaj towarzyszą przekąski.

Dyskonty liderami sprzedaży przekąsek

Słone przekąski to obowiązkowa pozycja na wielu imprezowych listach zakupowych. Jak pokazują dane CMR, najczęściej konsumenci wybierają się po nie do dyskontów. Aż 45% słonych przekąsek (wartość sprzedaży, MAT 06.2022) odbywa się poprzez ten kanał. Nieco mniej ważnym kanałem sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 mkw., które odpowiadają za 36% sprzedaży tej kategorii.

Jak jednak zauważa ekspert CMR, Przemysław Bojanowski, gdy przyjrzymy się poszczególnym kategoriom istnieją istotne różnice w lokalizacji sprzedaży.

W przypadku chipsów, chrupek, chrupek chlebowych i krakersów liderem pod względem wartości sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 m2. Jak podaje CMR w przypadku chipsów około 46% wartości sprzedaży realizowanych jest przez ten kanał. Na przeciwnym biegunie znajdują się prażynki, dla których jedynie 33% wartości odbywa się przez sklepy małoformatowe, a aż 48% przez dyskonty.

Przemysław Bojanowski, ekspert CMR

Sprzedaż przekąsek w sklepach spożywczych

Nie tylko w karnawał, ale również w całym roku największą kategorią słonych przekąsek są chipsy. Ich udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 mkw. przewyższają 50%.

Jednocześnie rośnie wolumen opakowania. W grudniu jest on największy i wynosi około 130 gram. Nieznacznie zwiększa się również liczba opakowań kupowanych podczas jednej transakcji. Przeciętny konsument wybiera 1,3 sztuki opakowania.

Przemysław Bojanowski, ekspert CMR

Konsumenci w styczniu, a więc w okresie rozpoczynającym karnawał, częściej sięgają po paluszki oraz popcorn. Jak podaje CMR, udziały wartościowe obu kategorii są w styczniu wyższe od średniej całorocznej o około 0.5 p.p.

Dostępność słonych przekąsek w sklepach spożywczych

Według danych CMR, słone przekąski znajdziemy w praktycznie każdym sklepie małoformatowym. Kategorie takie jak chrupki, chipsy, słone paluszki, precle, talarki oraz orzeszki w okresie karnawału są dostępne w ponad 90% punktów sprzedaży.

"Największy wysiłek będzie musiał włożyć konsument, który zamierza kupić na imprezę chrupki chlebowe. Produkty z tej kategorii obecne są w około co drugim sklepie. Dane CMR wskazują, że dystrybucja numeryczna średnio wynosi około 53%" – dodaje Przemysław Bojanowski.

Szerokość półki z przekąskami jest dosyć spora. Według danych CMR konsumenci w jednym sklepie mogą wybierać średnio spośród:

  • 3 wariantów chrupków chlebowych, 
  • 3 wariantów prażynek,
  • 4 wariantów krakersów i popcornu
  • 4 wariantów popcornu,
  • 8 wariantów paluszków, 
  • 8 wariantów precelków,
  • 8 wariantów talarków,
  • 11 wariantów orzeszków,
  • 16 wariantów chrupków,
  • 29 wariantów chipsów.

Ceny przekąsek podczas karnawału 2022

Ile Polacy płacili za przekąski podczas karnawału 2022? Ceny przekąsek wahają się w zależności od kategorii, którą wybieramy. Zestawienie cen przekąsek sporządzone przez CMR pokazuje średnie ceny, które konsumenci płacili podczas jednorazowych zakupów w sklepach małoformatowych do 300 mkw."

  • chipsy – 6,80 zł,
  • orzeszki – 6,54 zł,
  • chrupki chlebowe – 5,06 zł.
  • chrupki – 4,24 zł
  • słone paluszki, pecle, talarki, prażynki, krakersy – 3,50-4,00 zł

Jak podaje CMR, podczas jednaj transakcji najwięcej opakowań kupuje się popcornu ponad 1,5 sztuki. A najmniej chrupek chlebowych 1,2 sztuki.


Foto: Unsplash

Reklama