Średnio co trzeciemu konsumentowi zdarzyło się wybrać dany produkt tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z mniej szkodliwych dla środowiska materiałów. Najnowsze badanie EKObarometr pokazuje ważne trendy, które już od pewnego czasu są kształtowane wśród Polaków.
Trendy zbieżne z rozporządzeniem Komisji Europejskiej
Polakom nie tylko zdarza się wybierać produkty w ekologicznym opakowaniach, ale także są gotowi zapłacić za nie więcej. Według wyników badania EKObarometr autorstwa SW Research, już 61% Polaków jest gotowych wydać więcej na produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały.
Wyniki EKObarometru wskazują ważne tendencje wśród konsumentów, które okazują się być zbieżne z ostatnimi projektami nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej. Nowe przepisy mają sprawić, że w krajach członkowskich więcej opakowań będzie używanych wielokrotnie lub będą one wykonane z przetworzonego plastiku. Będzie też obowiązek prowadzenia systemów kaucyjnych, choć bez butelek szklanych.
Możemy dopłacać do ekologicznych opakowań. Ale ile?
Aż 61% Polaków deklaruje, że może więcej wydać na produkty, które są opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Jak jednak pokazuje badanie, zdecydowana większość, bo około 40%, będzie skłonna zapłacić za taki produkt do 10% więcej.
Mniejsza grupa, ale nadal spora – 13% badanych – uważa, że kwota wyższej odpłatności może się mieścić w przedziale 10-30% za bardziej ekologiczne opakowanie produktu, natomiast od 30% do 50% więcej może zapłacić już tylko 6% ankietowanych. Jedynie 3% biorących udział w badaniu wskazało, że jest w stanie zapłacić powyżej 50% ceny produktu, jeśli będzie zapakowany w sposób przyjazny środowisku.
W dobie wysokiej inflacji, każdy gest jest ważny
Wyniki badania pokazują, że Polacy są gotowi zapłacić za produkty w ekologicznych opakowaniach więcej, jednak zdecydowana większość nie planuje dopłacać więcej niż 10%. Powodem może być wysoka inflacja i rosnące z miesiąca na miesiąc produkty spożywcze. Jak przyznaje Grzegorz Łajca, prezes zarządu Grupy Akomex, już sama deklaracja Polaków o zwiększeniu budżetu na eko-opakowania może zaskakiwać.
Dane pochodzą z badania EKOBarometr, przeprowadzonego przez pracownię SW RESEARCH we współpracy z Grupą Akomex na reprezentatywnej grupie Polaków.
Foto: StockAdobe(AntonioDiaz)