Konsumenci coraz częściej wybierają alternatywne metody płatności i karty. Z roku na roku znacznie spada udział gotówki w globalnej wartości płatności konsumenckich. Euromonitor przewiduje, że w ciągu najbliższych lat znacznie wzrośnie udział płatności kartami.
Globalna wartość płatności konsumenckich w formie papierowej spadła o 3,8 bln USD na przestrzeni ostatnich 5 lat, osiągając w 2022 roku najniższy udział na poziomie 22%. Jak komentuje Kendrick Sands, Consumer Finance Research Manager w Euromonitor International, powodem jest zwrot konsumentów w kierunku alternatywnych form płatności.
Jak na zakupy to tylko z kartą?
Miejsce gotówki zajmują coraz częściej płatności kartą. Euromonitor przewiduje, że całkowita wartość płatności kartami wzrośnie o 18 bilionów dolarów w ciągu najbliższych pięciu lat, przy czym wzrost ten rozłoży się niemal równomiernie na karty kredytowe i debetowe.
Jednocześnie, jak podaje Euromonitor, znacznie spada udział płatności gotówką. Od 2017 do 2022 roku ich globalna wartość spadła o 3,8 biliona dolarów. Jak zaznacza ekspert, to zmiana widoczna na zdecydowanej większości światowych rynków.
Płatności odroczone rosną na każdym rynku
Buy now pay later, czyli "kup teraz, zapłać później" to coraz popularniejsza forma płatności. Według danych Euromonitor, całkowita wartość kredytów BNPL wzrosła na badanych rynkach o 9% w latach 2021-2022, osiągając poziom 156 miliardów USD.
Płatności odroczone pojawiają się także z coraz większej ilości sklepów internetowych na polskim rynku. Od 2021 roku usługa ta jest dostępna na najpopularniejszej w kraju platformie zakupowej Allegro. O popularności tego rozwiązania wśród polskich konsumentów świadczą wyniki platformy – a ta tylko w pierwszym kwartale 2022 roku udzieliła pożyczek o wartości 965 mln zł. Oznaczało to wzrost o ponad 400% rok do roku.
- Przeczytaj też: Przychody Allegro wyższe o 15%. Wartość pożyczek wzrosła o 400%
Mimo dobrych wyników, jak zaznacza ekspert, przed rynkiem BNLP stoi kilka wyzwań. Wśród nich wymienia m.in. regulacje i rosnące stopy procentowe, jak również rosnącą konkurencję.
Foto: StockAdobe(Jacob Lund)