Rok 2022 w lokalnych sklepach spożywczych można podsumować jednym zdaniem: Polacy kupowali mniej produktów, jednocześnie płacąc za całe zakupy więcej. To efekt dynamicznych wzrostów cen oraz zmian w nawykach zakupowych konsumentów, którzy zaczęli szukać oszczędności.
Wartość obrotów w 2022 r. (dane od stycznia do grudnia) była o 11,2% większa niż w 2021 roku – podaje M/platform. W tym czasie konsumenci kupowali średnio o 3,3% produktów mniej. Jednocześnie za całe zakupy płacili o 11,2% więcej niż rok wcześniej.
Trendu spadkowego nie zatrzymała nawet dodatkowa grupa odbiorców
"Spadki ilościowych obrotów w lokalnych sklepach spożywczych, z których dysponujemy danymi transakcyjnymi nie są wyjątkową sytuacją. Inne agencje badawcze monitorujące rynek dóbr szybkozbywalnych potwierdzają tę tendencję także na poziomie całej Polski" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.
Jak zaznacza ekspertka, obserwowany trend spadkowy jest niejako "przytłumiony", z powodu nagłego wzrostu liczby konsumentów zza naszej wschodniej granicy. "Jednak nawet mimo tak wielu nowych mieszkańców Polski, ilość zakupów spadła, co może wskazywać na coraz trudniejszą sytuację finansową wielu gospodarstw domowych" – dodaje Ewa Rybołowicz.
Jak wyglądał koszyk zakupowy przeciętnego Kowalskiego?
Średnia wartość transakcji w 2022 r. wyniosła 25,27 zł. W tym czasie do przeciętnego koszyka zakupowego klienta lokalnego sklepu trafiało 5 produktów. Względem 2021 roku wartość koszyka wzrosła o 10,9%. Oznacza to, że w minionym roku płaciliśmy prawie 2,50 zł więcej za zakupy.
"W przypadku miesięcznego koszyka z grudnia br. ta różnica jest nawet większa w porównaniu rok do roku, bo wynosi 3,29 zł. W grudniu 2021 r. za średni koszyk płaciliśmy 27,14 zł, a w tym roku już 30,43 zł, czyli zgodnie z naszymi prognozami koszyk grudniowy przekroczył magiczną barierę 30 zł" – dodaje Ewa Rybołowicz. Jak dodaje ekspertka, wynika to przede wszystkim ze specyfiki grudnia, podczas którego kupujemy więcej, a często także sięgamy po produkty z wyższych półek.
Analiza danych sprzedażowych przygotowana została na podstawie danych transakcyjnych z puli sklepów Like for Like, N = 4694 wybranych spośród ponad 10 tys. lokalnych sklepów spożywczych z M/platform.
Foto: StockAdobe(Zamrznuti tonovi)