Allegro zapłaci 210 mln kary. To rezultat postępowania antymonopolowego UOKiK

Allegro zapłaci 210 mln kary. To rezultat postępowania antymonopolowego UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie ponad 210 mln zł kary na spółkę Allegro. Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy nadużywania pozycji dominującej wobec innych przedsiębiorców. Według UOKiK, Allegro wykorzystywało niedostępne dla innych sprzedawców na platformie mechanizmy, dzięki którym zdobywało monopol na rynku.

Zdaniem UOKiK, Allegro jako najpopularniejsza platforma zakupów online, pełni w relacji ze sprzedawcami na allegro.pl podwójną funkcję. Z jednej strony jest platformą pośredniczącą w handlu elektronicznym, natomiast z drugiej rywalizuje na tej platformie z innymi sprzedawcami, w szczególności poprzez własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro). Według decyzji UOKiK, Allegro wykorzystywało swoją pozycję do faworyzowania własnego sklepu internetowego.

Co wykazało postępowanie anymonopolowe przeciwko Allegro?

Jak wykazała kontrola UOKiK, spółka, samodzielnie prowadząc działalność sprzedażową na platformie, w szczególności za pośrednictwem OSA, była największym sprzedawcą na platformie allegro.pl.

"Allegro osiągnęło rolę lidera w sprzedaży detalicznej na platformie, pomimo braku doświadczenia w tym zakresie. Pozycję tę spółka osiągnęła już w 2016 r., uzyskując około 1 proc. udział w sprzedaży detalicznej na platformie allegro.pl" – podaje Urząd.

Po skargach sprzedawców konkurujących z Allegro oraz w wyniku własnych obserwacji UOKiK oraz po przeprowadzeniu przeszukania zostało wszczęte postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce. Potwierdziło ono, że Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywało swoją pozycję na rynku.

Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Allegro wykorzystało algorytm, by zwiększyć popularność własnego sklepu

Strategia faworyzowania własnej działalności sprzedażowej została podjęta przez Allegro w maju 2015 r., kiedy to pracownicy spółki odpowiedzialni za Oficjalny Sklep Allegro zauważyli, że oferty wystawiane za pośrednictwem OSA na platformie allegro.pl są nisko pozycjonowane według algorytmu trafności ("na samym końcu") – czytamy w komunikacie UOKiK.

Jak podaje Urząd, Allegro wykorzystywało wtedy niedostępne dla pozostałych sprzedawców informacje na temat funkcjonowania swojej platformy sprzedażowej, np. o stosowanym algorytmie trafności, a także o zachowaniach kupujących na platformie allegro.pl, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania na tej platformie.

Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów itd.

Za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł (206 169 786 zł).

Kolejne zarzuty

Druga wydana przez Prezesa UOKiK decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. UOKiK przyjrzał się regulaminom na platformie, w których – jak wykazała kontrola – platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. 

W wydanej dziś decyzji Prezes UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone – zezwalają bowiem na dokonanie jednostronnych zmian w umowach nie precyzując jednocześnie jasno zakresu oraz przesłanek ich wprowadzenia. 

Od lat postulujemy, by regulaminy były formułowane jednoznacznie i w sposób zrozumiały regulowały obowiązki stron umowy. Konsumenci opłacający z góry wielomiesięczny kontrakt mają prawo wierzyć, że konkretne warunki, na które wyrażają zgodę, będą niezmienne. Uprawnienia przedsiębiorcy do jednostronnej zmiany mogą prowadzić do nadużycia jego pozycji poprzez obciążenie konsumentów skutkami tych zmian. Zwłaszcza, gdy konsumenci nie mogą być całkowicie pewni, że odzyskają pieniądze za wykupione płatne usługi.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.  Za stosowanie klauzul niedozwolonych spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości blisko  4 mln zł (3 970 677 zł).


Foto: UOKiK

Reklama