Drukowane gazetki i ulotki z promocjami to koncept marketingowy, który znamy ze sklepów już od wielu lat. Teraz ma się to zmienić. E.Leclerc i francuska sieć sklepów Cora dołączają do niemieckiego Rewe i zapowiadają koniec papierowych ulotek.
Głównym motywem, dla którego sieci handlowe wycofują drukowane ulotki i gazetki są względy środowiskowe. W ten sposób Rewe chce zaoszczędzić ponad 73 000 ton papieru rocznie. W przypadku E.Leclerc ma to być 50 000 ton papieru.
Nadchodzi zmierzch papierowych ulotek?
O ile w Polsce nie obserwujemy na ten moment znacznych zmian w obrębie masowej dystrybucji drukowanych ulotek, o tyle u naszych zachodnich sąsiadów dzieje się coraz więcej.
We wrześniu tego roku niemiecka sieć Rewe zadeklarowała wycofanie drukowanych ulotek od 1 lipca 2023 roku. W ten sposób detalista zaoszczędzi nie tylko papier (a dokładnie 73 tys. ton), ale także zredukuje emisję CO2 o 70 tys. ton. Miejsce drukowanych broszur w tym przypadku zajmą wiadomości rozsyłane do klientów za pośrednictwem WhatsAp.
E.Leclerc kończy z masową wysyłką drukowanych ulotek
O podobnej zmianie w pierwszej połowie grudnia br. poinformował Michel-Edouard Leclerc, przewodniczący komitetu strategicznego centrów E. Leclerc. "Promocje tak, ale bez marnowania 50 000 ton papieru" – napisał na Twitterze.
Drukowane ulotki papierowe znikną ze skrzynek pocztowych do września 2023 roku. Jak wyjaśnił w wywiadzie dla francuskiego dziennika Le Parisien Michel-Edouard Leclerc, podjęta decyzja jest "dobra dla planety". Pozwoli ona zredukować ilość zużywanego papieru o 50 tys. ton rocznie.
Już teraz około sto sklepów E.Leclerc zrezygnowało z dystrybucji ulotek papierowych do klientów. Do marca 2023 roku ich liczba ma wzrosnąć do 250. Natomiast do września zmiana obejmie wszystkie 734 sklepy detalisty.
Miejsce drukowanych ulotek mają zająć wirtualne formy komunikacji, takie jak aplikacja, e-mail, biuletyny czy strona www.
Z ulotek rezygnuje też francuska Cora
Kolejnym detalistą na wydłużającej się liście sieci rezygnujących z druku ulotek jest francuska Cora, która posiada w kraju około 60 hipermarketów. Dystrybucja ma zakończyć się już od 10 stycznia 2023 roku i pozwolić zaoszczędzić 15 500 ton papieru każdego roku.
Obok względów środowiskowych, warto pamiętać o jeszcze jednym ważnym czynniku, który może determinować decyzje sieci handlowych. Mowa o dynamicznych wzrostach cen papieru, a także rosnących kosztach paliwa, co przekłada się na końcową cenę dystrybucji.
Foto: mat. prasowe (E.Leclerc Polska)