32% badanych planuje przeznaczyć na jedzenie świąteczne od 300 do 500 złotych. Prawie połowa (48%) zamierza przygotować na świąteczny stół mniej niż 12 potraw, przy czym aż 63% z tych osób kieruje się chęcią niemarnowania żywności – wskazują wyniki najnowszego badania wykonanego na zlecenie Too Good To Go. Aby zredukować efekt świątecznych zakupów na domowy budżet, aż 47% Polaków deklarowało, że będzie szukać promocji. 33% stwierdziło, że będzie wybierać zamienniki i tańsze produkty.
39% Polaków deklaruje, że zdarza się im wyrzucać jedzenie po Świętach Bożego Narodzenia. Jednocześnie 61% respondentów planuje w trakcie tegorocznych Świąt zwracać większą uwagę na kwestię niemarnowania jedzenia. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69%) oraz większa wiedza na temat niemarnowania żywności (48%).
Carrefour apeluje o niemarnowanie żywności
Walka z marnowaniem żywności jest jednym z filarów zrównoważonego rozwoju Carrefour w Polsce. Nieprzerwanie od 2013 roku firma prowadzi długoterminowy program "STOP marnotrawstwu", w ramach którego inicjowane i realizowane są projekty, które pomagają przeciwdziałać marnowaniu żywności, a także podpowiadają klientom jak mądrze robić zakupy, czyli kupować tyle ile potrzebujemy i oszczędzać pieniądze. W czasach wysokiej inflacji ma to także istotny wymiar ekonomiczny.
Współpraca Carrefour z Too Good To Go
Trwa już trzeci rok współpracy sieci Carrefour z aplikacją Too Good To Go w zakresie walki z marnowaniem żywności. Carrefour dołączył do grona Too Good To Go jako pierwsza sieć handlowa w Polsce. Sieć oferuje swoim klientom za pośrednictwem aplikacji Too Good To Go paczki-niespodzianki z nadwyżkami niesprzedanej, pełnowartościowej żywności.
Dzięki tej inicjatywie, przez pierwsze dwa lata partnerstwa klientom sklepów Carrefour udało się uratować już ponad 629 000 paczek z produktami spożywczymi! To równowartość 1 570 000 CO2, czyli tyle, ile wygenerowałoby 310 lotów dookoła świata.
Paczki od Carrefour w Too Goo To Go. Co w środku?
W paczkach-niespodziankach od Carrefour najłatwiej trafić na "paczki mix", czyli takie, w których znajdują się warzywa, owoce, pakowane wędliny i nabiał, pieczywo oraz jajka. To aż 87% oferowanej żywności w Too Good To Go. Co dziesiąta uratowana paczka to opcja wegetariańska, która zawiera pasty kanapkowe, sałaty cięte i tofu. Około 2% to same owoce i warzywa, zaś 1,5-% to paczki z produktami "ready to eat" – kanapki, ciastka, musli, panini, zupy i zapiekanki.
Wsparcie Organizacji Pożytku Publicznego
Co jeszcze w kwestii niemarnowania żywności robi Carrefour Polska? Firma aktywnie wspiera organizacje pozarządowe w ich działaniach na rzecz zmniejszenia ubóstwa i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu jako część swojej strategii zrównoważonego rozwoju.
W 2021 roku, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, Carrefour przekazał organizacjom pożytku publicznego produkty o łącznej wartości 4 milionów 173 złotych, które następnie zostały rozdysponowane jako pełnowartościowe posiłki dla najuboższych i najbardziej narażonych na trudną sytuację życiową ludzi w naszym kraju.
Refillomaty w sklepach Carrefour
Carrefour jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wprowadził możliwość zakupu produktów na wagę do własnych opakowań klientów. Pozwala to nie tylko na eliminację ilości opakowań plastikowych, ale także na zakup produktów w dowolnej wybranej przez klienta ilości, co dodatkowo wspiera przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia.
Podobną funkcję spełniają refillomaty produktów dostępne w sieci. Od końca sierpnia br. w sklepie Carrefour Arkadia działa Pasta Station – automat do napełniania makaronów Lubella do torebek papierowych i własnych opakowań, który został uruchomiony we współpracy z firmą Maspex. Korzystając z tego rozwiązania, klienci nie tylko redukują liczbę opakowań, ale mogą też kupić dokładnie tyle produktu, ile potrzebują.
Badanie zostało przeprowadzone przez Kantar Public dla Too Good To Go w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.
Foto: mat. prasowe