Cezary Knaś: W najbliższych czterech latach Wedel chce podwoić wartość eksportu

Cezary Knaś: W najbliższych czterech latach Wedel chce podwoić wartość eksportu

"Punktem zwrotnym w 2022 roku, nie tylko dla wedlowskiego eksportu, ale i całej branży, był wybuch wojny w Ukrainie" –  mówi Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel. Jak tłumaczy, po tym wydarzeniu firma musiała zrewidować strategię swojej obecność za granicą.

Decyzja Wedla o wycofaniu produktów z Rosji i Białorusi wiązała się z rewizją strategii naszej obecności za granicą a konieczność zastąpienia handlu z dużym rynkiem wschodnim wymusiła zintensyfikowanie działań na innych, wcześniej wyznaczonych, kierunkach. Co ciekawe, ta zmiana z perspektywy czasu okazała się szansą – pojawiające się wyzwania otworzyły przed firmą nowe możliwości. 

Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel

Rewizja strategii eksportowej w Wedlu

Skutkiem rewizji strategii – jak wyjaśnia Cezary Knać – poza kluczowymi dla wedlowskiego eksportu rynkami polonijnymi, takimi jak USA, Kanada, UK i Niemcy, było skoncentrowanie uwagi na trzech geograficznych obszarach, na których firma wzmocniła swoje działania. Mowa o Ameryke Południowej (z kluczowym krajem – Brazylią), Środkowym Wschodem (z kluczowym krajem – Arabią Saudyjską) i Azją Południowo – Wschodnią (z Koreą na czele).  

W rozwoju działań Wedla na wspomnianych obszarach pomogła nam przede wszystkim wieloletnia znajomość rynku, dobra współpraca z lokalnymi partnerami handlowymi, a także elastyczna struktura naszej firmy, przygotowana do szybkiego dostosowywania się do nowych warunków.

Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel

Wedel w Brazylii, Arabii Saudyjskiej

Pierwszym przykładem rynku, na którym Wedel wzmocnił swoje działania eksportowe, jest Brazylia, gdzie artykuły producenta są obecne we wszystkich kanałach sprzedaży.

Ten rok spodziewamy się zakończyć bardzo dobrym wynikiem, będącym pozytywnym prognostykiem do dalszego wzrostu sprzedaży w 2023 roku. Rynek brazylijski jest specyficzny, a przepustką do wejścia na niego są lokalne i regionalne sieci mocno zorientowane na produkty z importu. Trzeba być z nim w bieżącym kontakcie, co pozwala szybko identyfikować pojawiające się szanse. Pomaga nam w tym wieloletnie partnerstwo z lokalnym agentem handlowym. Brazylijczycy lubią produkty importowe, które kojarzą z wyższą jakością.

Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel

Kolejnym, ważnym dla firmy rynkiem jest Arabia Saudyjska. Jak zaznacza Cezary Knaś, "obecność Wedla w tym kraju to efekt nawiązania bliskiej współpracy z tym rynkiem, który dynamicznie otwiera się na nowe smaki, produkty i nowych producentów".

Tegoroczny wzrost obecności Wedla w Arabii, jest też konsekwencją wojny w Ukrainie. Arabia Saudyjska przed wojną kupowała bardzo dużo słodyczy z Ukrainy i Rosji. Okoliczności wymusiły na niej otwarcie się na nowych dostawców, co pomogło nam rozwinąć relacje z lokalnymi firmami. Warto wspomnieć również o wzmocnieniu współpracy z Koreą Południową. Perspektywiczny wzrost eksportu w tym kraju Wedel zawdzięcza współpracy z koncernem LOTTE, który jest liderem na tym rynku. To umożliwiło nam skuteczne wejście do największych koreańskich sieci sklepów.

Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel

Wedel chce podwoić wartość eksportu

"Plany na 2023 rok, to kontynuacja zaktualizowanej strategii i przyspieszenie rozwoju sprzedaży w wyżej wymienionych krajach. Docelowo, w najbliższych czterech latach Wedel chce podwoić wartość eksportu, który aktualnie stanowi 10% sprzedaży całej firmy" - podsumowuje Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel.


Foto: Cezary Knaś, kierownik ds. eksportu w firmie Wedel (mat. prasowe Wedel)

Reklama