Polacy znowu odłożyli świąteczne zakupy spożywcze na ostatnią chwilę. Sklepy czeka oblężenie

Polacy znowu odłożyli świąteczne zakupy spożywcze na ostatnią chwilę. Sklepy czeka oblężenie

Polacy zaplanowali najliczniej ruszyć do sklepów po żywność na tydzień przed Wigilią. Natomiast prawie jedna piąta postanowiła zostawić to dosłownie na ostatnią chwilę. Głównym kryterium wyboru produktu jest cena. Eksperci wyjaśniają, że shopperzy mogą oczekiwać najlepszych okazji zakupowych właśnie pod koniec okresu przedświątecznego.

Inflacja zmienia konsumentów... nawet w święta

Jak pokazują wyniki sondażu przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX wśród ponad tysiąca konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich domach, największe zakupy spożywcze na święta przeważnie miały być robione tydzień przed Wigilią. Taki okres wskazało 29% ankietowanych. Oznacza to jednak spadek względem ubiegłego roku, kiedy taki plan przewidywało 33% badanych.

Rosnące ceny sprzyjają planowaniu zakupów. W tym roku już na początku grudnia 23% badanych zaopatrzyło się w świąteczną żywność. Rok temu 19% rodaków zamierzało tak wcześnie zrealizować bożonarodzeniowe zakupy spożywcze.

Nie dziwi mnie, że blisko 20% klientów już na początku grudnia nabyło żywność, przede wszystkim artykuły, których świeżość nie jest kluczową cechą, m.in. mąkę i przyprawy. Część klientów kupuje wcześniej niektóre produkty spożywcze na prezent, np. specjalne gatunki kaw czy herbat, aby mieć możliwość szerokiego wyboru, a także otrzymania przesyłek w oczekiwanym terminie przed świętami w przypadku zakupów online. Wcześniejsze zakupy artykułów żywnościowych robią też osoby, które chcą uniknąć przedświątecznej gorączki zakupowej w sklepach i straty czasu w kolejkach. W tym roku mogli dołączyć do nich też klienci obawiający się dalszego wzrostu cen żywności.

Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym

Prawie co 5. Polak ruszy na zakupy w ostatniej chwili

Z badania wynika też, że 19% ankietowanych zostawiło ww. zadanie na ostatnią chwilę, czyli na kilka dni przed Wigilią. Przed rokiem 22% Polaków tak deklarowało. Z kolei 2 tygodnie przed Bożym Narodzeniem największe zakupy spożywcze zrobiło 18% konsumentów. Taki termin wskazywało rok temu 19%. Ostatnio 8% nie wiedziało, kiedy wybierze się na świąteczne zakupy spożywcze. Poprzednio 5% było niezdecydowanych. Natomiast w tym roku dla 3% ta kwestia nie ma znaczenia. Rok temu twierdziło tak 2%.

Zostawienie zakupów na ostatnią chwilę może oznaczać, że nabywcy nie obawiają się problemów z dostępnością towarów, tak jak w pandemicznych latach. Osoby, które to praktykują, ufają, że będą mogły zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne produkty tuż przed Wigilią. Ta część Polaków może też uważać, że sieci handlowe przygotowują najlepsze promocje na sam koniec okresu przedświątecznego, choć miałbym w tej kwestii duże wątpliwości. Mogą też wystąpić utrudnienia, np. długie kolejki do kas i mniejsze możliwości wyboru ulubionych artykułów.

Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX

Liczy się cena

W pytaniu wielokrotnego wyboru, konsumenci zaznaczyli, co w tym roku zadecyduje o zakupie konkretnych artykułów spożywczych na święta. Z ich deklaracji wynika, że przede wszystkim będą to kwestie związane z ceną.

W czasach wyzwań inflacyjnych cena jest jednym z głównych czynników decydujących o zakupach Polaków. W badaniu okazała się najważniejsza. Wysoka inflacja sprawia, że kwoty podawane przy sklepowych półkach osiągają historyczne wyniki. W celu oferowania atrakcyjnych cen jednostkowych produktów, sieci handlowe zdecydowanie postawią na promocje wielopaków oraz mechanizmów promocyjnych, takich jak zakup 4 art. w cenie 3.

Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX

Pełne zestawienie prezentuje się następująco:

  • cena – 85%,
  • promocja – 69%,
  • jakość – 40%,
  • własne doświadczenie – 36%,
  • dostępność towaru – 21%.

Poza pierwszą piątką w tym zestawieniu jest marka – 8%. W dalszej kolejności liczy się opinia rodziny lub znajomych – 5%, jak również reklama – 4%. Po 1% mają takie odpowiedzi, jak ocena influencera bądź celebryty oraz inna kwestia, niewymieniona przez badaczy. 1% stanowią też osoby niezdecydowane. 

Rabaty ważnym kryterium wyboru. Co z zaufaniem do marek?

Jak stwierdza dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, przy wysokim poziomie cen żywności to zrozumiałe, że tak duża liczba badanych bierze pod uwagę możliwość skorzystania z promocji. Rabaty stały się bardzo ważnym kryterium wyboru, gdyż pozwalają kupić pełnowartościowy produkt taniej i poczynić oszczędności w budżecie.

Natomiast to, że 40% klientów deklaruje jakość jako warunek zakupu, nie oznacza, że pozostałe 60% konsumentów nie przywiązuje do niej uwagi. Przeciwnie, większość Polaków, wykorzystując promocje, chce kupić dobrą gatunkowo żywność za rozsądną cenę. Ponadto dla co piątego klienta dostępność produktów w handlu ma istotne znaczenie. Dotyczy to przede wszystkim osób, które mają swoje ulubione artykuły, a także alergików.

Polacy chcą kupować produkty znanych oraz lubianych od lat marek, ale niedrogo i po promocji. Jak pokazuje badanie, nadal bardzo duży odsetek ankietowanych wierzy w atrakcyjność cen na polskim rynku retailowym i zdecydowanie oczekuje ich od sieci handlowych.

Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX

Z kolei dr Kłosiewicz-Górecka zauważa, że przy wysokiej inflacji wiele gospodarstw domowych zaczyna kupować tańsze zamienniki. Rezygnacja z produktów markowych dotyczy często masowych produktów, takich jak cukier, mąka czy napoje. Natomiast znaczenie marki przy wyborze produktu zdecydowanie rośnie, gdy silnie jesteśmy przyzwyczajeni do danego smaku lub kupujemy art. spożywczy, np. alkohol, na prezent.


Źródło: Monday/news
Foto: Unsplash

Reklama