Polacy zaplanowali najliczniej ruszyć do sklepów po żywność na tydzień przed Wigilią. Natomiast prawie jedna piąta postanowiła zostawić to dosłownie na ostatnią chwilę. Głównym kryterium wyboru produktu jest cena. Eksperci wyjaśniają, że shopperzy mogą oczekiwać najlepszych okazji zakupowych właśnie pod koniec okresu przedświątecznego.
Inflacja zmienia konsumentów... nawet w święta
Jak pokazują wyniki sondażu przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX wśród ponad tysiąca konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich domach, największe zakupy spożywcze na święta przeważnie miały być robione tydzień przed Wigilią. Taki okres wskazało 29% ankietowanych. Oznacza to jednak spadek względem ubiegłego roku, kiedy taki plan przewidywało 33% badanych.
Rosnące ceny sprzyjają planowaniu zakupów. W tym roku już na początku grudnia 23% badanych zaopatrzyło się w świąteczną żywność. Rok temu 19% rodaków zamierzało tak wcześnie zrealizować bożonarodzeniowe zakupy spożywcze.
Prawie co 5. Polak ruszy na zakupy w ostatniej chwili
Z badania wynika też, że 19% ankietowanych zostawiło ww. zadanie na ostatnią chwilę, czyli na kilka dni przed Wigilią. Przed rokiem 22% Polaków tak deklarowało. Z kolei 2 tygodnie przed Bożym Narodzeniem największe zakupy spożywcze zrobiło 18% konsumentów. Taki termin wskazywało rok temu 19%. Ostatnio 8% nie wiedziało, kiedy wybierze się na świąteczne zakupy spożywcze. Poprzednio 5% było niezdecydowanych. Natomiast w tym roku dla 3% ta kwestia nie ma znaczenia. Rok temu twierdziło tak 2%.
Liczy się cena
W pytaniu wielokrotnego wyboru, konsumenci zaznaczyli, co w tym roku zadecyduje o zakupie konkretnych artykułów spożywczych na święta. Z ich deklaracji wynika, że przede wszystkim będą to kwestie związane z ceną.
Pełne zestawienie prezentuje się następująco:
- cena – 85%,
- promocja – 69%,
- jakość – 40%,
- własne doświadczenie – 36%,
- dostępność towaru – 21%.
Poza pierwszą piątką w tym zestawieniu jest marka – 8%. W dalszej kolejności liczy się opinia rodziny lub znajomych – 5%, jak również reklama – 4%. Po 1% mają takie odpowiedzi, jak ocena influencera bądź celebryty oraz inna kwestia, niewymieniona przez badaczy. 1% stanowią też osoby niezdecydowane.
Rabaty ważnym kryterium wyboru. Co z zaufaniem do marek?
Jak stwierdza dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, przy wysokim poziomie cen żywności to zrozumiałe, że tak duża liczba badanych bierze pod uwagę możliwość skorzystania z promocji. Rabaty stały się bardzo ważnym kryterium wyboru, gdyż pozwalają kupić pełnowartościowy produkt taniej i poczynić oszczędności w budżecie.
Natomiast to, że 40% klientów deklaruje jakość jako warunek zakupu, nie oznacza, że pozostałe 60% konsumentów nie przywiązuje do niej uwagi. Przeciwnie, większość Polaków, wykorzystując promocje, chce kupić dobrą gatunkowo żywność za rozsądną cenę. Ponadto dla co piątego klienta dostępność produktów w handlu ma istotne znaczenie. Dotyczy to przede wszystkim osób, które mają swoje ulubione artykuły, a także alergików.
Z kolei dr Kłosiewicz-Górecka zauważa, że przy wysokiej inflacji wiele gospodarstw domowych zaczyna kupować tańsze zamienniki. Rezygnacja z produktów markowych dotyczy często masowych produktów, takich jak cukier, mąka czy napoje. Natomiast znaczenie marki przy wyborze produktu zdecydowanie rośnie, gdy silnie jesteśmy przyzwyczajeni do danego smaku lub kupujemy art. spożywczy, np. alkohol, na prezent.
Źródło: Monday/news
Foto: Unsplash