Świąteczne zakupy w centrach convenience i parkach handlowych są coraz częstszą alternatywą, na jaką decydują się szukający oszczędności Polacy. Widać to zwłaszcza w ostatnim tygodniu przygotowań.
To będą oszczędne święta, których nie poprzedzi impulsywne kupowanie, a chłodna kalkulacja. Widać to w badaniach. Aż 81% Polaków deklaruje, że zaciśnie pasa robiąc zakupy przedświąteczne. Co więcej, 94% trzymać będzie się ustalonej listy zakupowej, a aż 90% skorzysta z promocji. To o 8% więcej niż przed rokiem – wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix. Pomagać w konkretnych i przemyślaqnych zakupach mają parki handlowe i centra convenience.
Parki handlowe i centra convenience zyskują nowych klientów. To zmiana obserwowana od 3 lat
Jak zauważają handlowcy, skłonność do poszukiwań oszczędności sprawia, że jedną z popularniejszych destynacji zakupowych w tym roku są parki handlowe i centra convenience. Powód? Zdaniem Marty Drzewieckiej, Director w Newbridge, format tych obiektów sprzyja konkretnym i zaplanowanym zakupom. "Mniejsza niż w galeriach liczba sklepów, ale zarazem równie wysoka ich atrakcyjność konsumencka, pozwala skoncentrować się na niezbędnych zakupach, a co za tym idzie lepiej zapanować nad budżetem świątecznym" – wyjaśnia Marta Drzewiecka.
Rosnące, przedświąteczne zainteresowanie zakupami w takich centrach widać na przykładzie centrów Nowe Bielawy w Toruniu, Nowej Górnej w Łodzi i Nowe Czyżyny w Krakowie, w których w pierwszym tygodniu grudnia panowało duże ożywienie.
Marki ekonomiczne panaceum na inflację?
Co zatem przyciąga konsumenta, zwłaszcza przed świętami? Jednym z magnesów, na który wskazują przedstawiciele rynku, są sklepy popularnych w Polsce marek ekonomicznych. "Fakt, że pod jednym dachem klient może znaleźć wiele popularnych brandów dyskontowych, segmentu EDLP (everyday-low-prices) czy off-price, stwarza więcej możliwości zrobienia dużych zakupów, ale za mniejsze pieniądze. W tego typu sklepach Polacy dziś chętnie kupują m.in. prezenty, dekoracje świąteczne, zabawki czy ubrania" – mówi Marta Drzewiecka.
W tym roku mogą jeszcze chętniej skłonić się ku takiej ofercie. Jak wynika z badań firmy doradczej Brain&Company, aż 45% Polaków planuje kupić tańsze upominki, 43% chce natomiast zaoszczędzić na ozdobach. Ale świąteczny ruch w obiektach convenience nakręcają nie tylko marki mające zawsze tańszy asortyment.
Rośnie konkurencyjność retail parków
W centrach systematycznie rośnie też udział w ofercie m.in. znanych sieci modowych, marek RTV i AGD, elektronicznych, kosmetycznych, sportowych czy "home", które do tej pory obecne były wyłącznie w dużych galeriach handlowych. To znacząco podnosi konkurencyjność takich centrów i poszerza ich rolę w sezonie bożonarodzeniowym.
Segment convenience w Polsce
Segment convenience należy dziś do najdynamiczniej rozwijającego się obszaru rynku retail w Polsce. Tylko w pierwszej połowie 2022 roku aż 66% powierzchni oddanej do użytku przez inwestorów, stanowiły parki handlowe i centra convenience. Aż 3,22 mln m kw. dostępnej dziś powierzchni na rynku przypada na ten format. W budowie jest ponad 290 tys. m kw. – podaje JLL.
Źródło/Foto: Newbridge Poland/Guarana PR