Handel w 2022 roku. Analiza pokazała 5 dni, podczas których obroty w sklepach rosły najbardziej

Handel w 2022 roku. Analiza pokazała 5 dni, podczas których obroty w sklepach rosły najbardziej

Dane M/platform z ostatnich trzech lat wskazują na wyraźną sezonowość obrotów. Głównie dotyczy ona okresu wiosennego oraz dwóch odbić w czasie jesienno-zimowym. Które dni w roku charakteryzują się największą sprzedażą?

Letni szczyt sprzedaży

Wielkość obrotów w lokalnych sklepach małoformatowych jest bardzo mocno powiązana z porami roku. W okresie wiosennym wraz z cieplejszymi dniami wzrasta konsumpcja produktów sezonowych, która ma swój szczyt w czasie wakacyjnym, gdy obroty są największe. Wpływ na to ma zwiększona konsumpcja piwa, wyrobów tytoniowych, napojów bezalkoholowych czy lodów – kategorii impulsowych i sezonowych, a jednocześnie bardzo istotnych dla obrotów w sklepach poniżej 300 mkw.

Dane M/platform z ostatnich trzech lat wskazują na wyraźną sezonowość obrotów. Po letnim szczycie, obroty od września do kolejnej wiosny maleją. "W tym spadkowym trendzie, który trwa do lutego mają jednak miejsca dwa odbicia" – komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform.

Październikowe odbicie

Pierwsze odbicie sprzedaży ma miejsce w październiku, gdy pod koniec miesiąca kupujemy więcej przygotowując się do 1 listopada.

"Zwiększają się wtedy obroty produktów spożywczych, których potrzebujemy więcej w związku z dodatkowymi spotkaniami rodzinnymi, produktów na imprezy, słodyczy na Halloween oraz tradycyjnie zniczy, wkładów czy akcesoriów do ich zapalania" – wyjaśnia ekspertka.

Gruniowy handel: Święta, Sywester i Mundial

Drugim momentem przełamania trendu jest oczywiście grudzień. Jak wyjaśnia Ewa Rybołowicz, to właśnie wtedy sprzedaż wzmacniają zakupy na Mikołajki, Boże Narodzenie, Sylwester a dodatkowo w tym roku także mistrzostwa świata w piłce nożnej.

"Już pierwszy tydzień grudnia (28.11-4.12) przyniósł odbicie sprzedaży po dwóch tygodniach listopadowych spadków. Przyczyniła się do tego m.in. rosnąca sprzedaż Słodyczy – kalendarzy adwentowych i słodkich prezentów mikołajkowych. Przez pierwsze dwa tygodnie od rozpoczęcia mistrzostw świata w piłce wzrosła także sprzedaż Słonych przekąsek" – komentuje dyrektorka ds. analiz rynkowych w M/platform.

 

Grudzień jest także miesiącem największych obrotów dla mocnych alkoholi jak wódka czy whisky. W tym miesiącu rośnie również udział droższych segmentów tych kategorii. Dla whisky, wśród top dziesięciu dni roku najlepszych dla sprzedaży jest aż sześć dni grudnia. Na pierwszych trzech miejscach są: Sylwester, wigilia oraz 23 grudnia, co może wskazywać także na prezentowy charakter tych produktów. Obroty z grudnia są o ponad 50% większe niż średnie miesięczne obroty pozostałych jedenastu miesięcy roku.

Kiedy sklepy spożywcze notują największe wzrosty obrotów?

Bazując na danych M/platform stworzyliśmy ranking najlepszych dni pod względem obrotów z ostatnich dwunastu miesięcy (grudzień 2021 – listopad 2022):

  • 1 miejsce: 15 kwietnia, piątek przed Wielkanocą
  • 2 miejsce: 23 grudnia, czwartek przed wigilią
  • 3 miejsce: 15 czerwca, środa przed Bożym Ciałem
  • 4 miejsce: 13 sierpnia, sobota przed długim weekendem z 15 sierpnia
  • 5 miejsce: 31 października, poniedziałek przed 1 listopada.

"Najlepsze dla obrotów dni wypadają podczas zakupów przed Wielkanocą i wigilią. Zaskoczeniem dla niektórych może być zakupowa przewaga Wielkanocy nad Bożym Narodzeniem, ale pamiętajmy, że pomiędzy grudniem minionego roku a kwietniem 2022 minęły prawie cztery miesiące dynamicznych wzrostów cen, co wpłynęło na większe wartościowo obroty. Miejsca od trzeciego do piątego to bardzo charakterystyczne zakupy przed długimi weekendami. Występuje tutaj połączenie zakupów na wzmożone spotkania rodzinne czy wyjazdy weekendowe, w tym na imprezy, co widać w większych w tych dniach zakupach używek. Widać także, że lubimy kupować >na zapas< z obawy przed zamkniętymi sklepami. Co ciekawe w sam dzień Bożego Ciała czy 15 sierpnia otwartych była ponad połowa lokalnych sklepów. Jedynie 1 listopada otworzyło się ich tylko 35%" – dodaje Ewa Rybołowicz.


Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 4695 wybranych spośród ponad 10 tys. lokalnych sklepów spożywczych z M/platform. 


Foto: Unsplash

Reklama