Świąteczne zakupy droższe o prawie 1/5 niż rok temu

Świąteczne zakupy droższe o&nbspprawie 1/5 niż rok temu

Aż o 18% więcej będą musieli wydać Polacy, by przygotować świąteczne posiłki. Ceny żywności poszybowały w górę, więc nadchodzące Boże Narodzenie będzie znacznie droższe niż w 2021 r. Pokazują to najnowsze wyniki badania i raportu Koszyk Zakupowy oraz analiza świątecznych zakupów.                                                                                                                

Grudzień zawsze obfituje w zwiększone wydatki. Głównie w związku ze zbliżającymi się świętami. Stale rosnąca w tym roku inflacja dodatkowo podbija ten efekt. Z najnowszych danych ASM Sales Force Agency wynika, że w ciągu ostatniego roku średnia cena koszyka świątecznego wzrosła o prawie 18%. Jak podaje agencja, najbardziej w skali roku zdrożały takie artykuły jak masa makowa (31%), śledzie (24%) czy pierogi (21%).

Świąteczne produkty droższe niż zwykle

Świąteczny zestaw zakupów to z reguły stałe, tradycyjne pozycje. I to one zostały przeanalizowane przez ASM Sales Force Agency pod kątem cen. Pod lupę wzięto 11 produktów, które najbardziej kojarzą się z Bożym Narodzeniem i których sprzedaż rośnie właśnie w tym okresie. 

Z danych wynika, że w tym roku średnia cena badanego koszyka świątecznego wyniesie 77,55 zł. Taka kwota to  wzrost o 11,78 zł (18%) w porównaniu do sumy zakupów z grudnia 2021 roku.

Co zdrożało najbardziej?

Szczegółowa analiza kategorii pokazuje, że najbardziej wrażliwe cenowo są masy makowe z bakaliami. Tutaj odnotowano skok cenowy o 31%. Wyraźną różnicę odnotowana również w śledziach, których cena zwiększyła się o 24%. Równie wysoki wzrost odnotowały pierogi – 21%. Goździki podrożały o 16%, a jeden z popularnych napojów gazowanych – o 13%. Z kolei barszcz, jedna z tradycyjnych wigilijnych potraw, według badań ASM utrzymała w miarę stabilną cenę. Produkt podrożał o niecały procent – 0,65%. 

Wysoka inflacja w Polsce nie ominie świętego Mikołaja. Za tegoroczne zakupy na święta trzeba będzie zapłacić o prawie 18 procent więcej niż rok temu. Eksperci ASM Sales Force Agency przeanalizowali najważniejsze okołoświąteczne produkty spożywcze. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że najpopularniejsze wigilijne dania, takie jak ryby czy pierogi zdrożały w ciągu roku od 22 do 24%. Klienci więcej zapłacą także za barszcz, przyprawy, słodycze i napoje gazowane. Sieci handlowe były zmuszone podnieść ceny produktów spożywczych, ale z drugiej strony w ostatnich przedświątecznych dniach na klientów będzie czekać wiele promocji i akcji specjalnych. Może się więc okazać, że ulubione artykuły wylądują w koszykach w dobrych i atrakcyjnych cenach. Kolejne, punktowe obniżki cen spodziewane są przed sylwestrem.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

W której sieci najwyższy wzrost cen?

Agencja sprawdziła też to, gdzie można zrobić najtańsze świąteczne zakupy. Liderem zestawienia okazało się Dino. Zestaw świątecznych produktów kosztował tam 70,17 zł. Najdroższą siecią okazał się Carrefour. Tam koszt zakupów sezonowych wyniósł 87,13 zł. 

W każdej ze sprawdzonych 9 sieci odnotowano dwucyfrowy wzrost cen koszyka świątecznego wobec 2021 roku. Największy – bo o 33% – zauważono w Makro Cash & Carry.

Listopadowe odczyty potwierdzają stały wzrost cen

Inflacja i stały wzrost cen wpisały się już w schemat jakim ogarnięty jest polski handel w 2022 roku. Listopadowe odczyty nie napawają optymizmem. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w listopadzie br. były nieznacznie wyższe niż w październiku. 

Są jednak dwie sieci, w których agencja zauważyła spadki cen. W Selgros Cash & Carry można było zrobić zakupy taniej o 1,04%, a w Carrefour – o 0,48%. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (3,63%).

Średnia cena zakupów wyższa o prawie 1/5

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy, w listopadzie średnia cena zakupów to 267,59 zł. Taka suma to wzrost o 4,01 zł (1,52%) w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Mimo stosunkowo niskiego wzrostu jest to pogłębienie tendencji z ostatnich miesięcy. W ujęciu rocznym, listopad 2021 vs listopad 2022 jest to bowiem wzrost o blisko 1/5 (19,59%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.


fot. AdobeStock

Reklama