Całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w listopadzie była o ponad 13% wyższa niż rok wcześniej – za wzrostem tym stoją jednak wyłącznie rosnące ceny, bo w porównaniu z listopadem ubiegłego roku spadła liczba zakupionych produktów.
Analiza danych CMR Panel i PIH pokazuje listopadową kondycję polskiego handlu małoformatowego. Mimo widocznego wzrostu wartości sprzedaży niemal wszystkich kategorii, w ujęciu wolumenowym zaobserwowano głównie spadki. Sytuacji tej nie poprawia nawet odbywający się Mundial, który powinien pobudzać konsumpcję.
Wartość transakcji rośnie... z powodu rosnących cen
W listopadzie 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 13,3% wyższa. Równie spektakularnych wzrostów nie zaobserwowano w przypadku liczby zakupionych produktów, która odnotowała spadek. W listopadzie 2022 r. na paragonie pojawiało się średnio 3,7 opakowań produktów (rok wcześniej było to 3,9) o wartości 21,57 zł (to o 12% więcej niż rok temu).
Dane te pokazują, że za wzrostem wartości stoją przede wszystkim wzrosty cen produktów na półkach sklepowych. A te, według wstępnych danych GUS, w listopadzie były droższe o ponad 22% rok do roku.
Mundial na paragonach: Zamiast piwa – energetyki?
Mundial i emocjonujące zmagania Polaków w fazie grupowej nie przełożyły niestety się na wzrost sprzedaży piwa w sklepach małoformatowych. W całym listopadzie najwięcej w sklepach małoformatowych w przeliczeniu na litry sprzedało się w kolejne dni przed i w trakcie długiego weekendu (od czwartku 10 listopada do soboty 12 listopada), czwartym najlepszym dniem pod względem wolumenu sprzedaży była sobota 26 listopada, kiedy Polska grała z Arabią Saudyjską.
W dniach z meczami Polaków z Meksykiem i Argentyną, które były rozgrywane w środku tygodnia, sprzedaż piwa była wyższa niż inne dni powszednie, ale mimo to nadal niższa niż w którykolwiek listopadowy piątek czy sobotę. Łącznie sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych w listopadzie była nieco niższa niż przed rokiem, choć za sprawą wyższych cen wydatki na tę kategorię wzrosły o około 14%.
Jednocześnie w listopadzie wzrosty zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym odnotowały napoje energetyzujące (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 4% wyższa niż przed rokiem, a wydatki na tę kategorię zwiększyły się o 14%), oraz batony i chipsy. Spadła sprzedaż wódek czystych, nieco więcej niż przed rokiem klienci analizowanych formatów wydali natomiast na whisky.
Polacy nie chcą kupować produktów, które drożeją
W listopadzie wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich ważniejszych kategorii, jednak w ujęciu wolumenowym, a także pod względem liczby transakcji większość kategorii, szczególnie tych mocno drożejących, odnotowała spadki.
Sprzedaż margaryn w przeliczeniu na kilogramy spadła w porównaniu z listopadem 2021 r. o 11%, choć wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła o 27%. W tym czasie sprzedało się także o 13% mniej kilogramów kawy mielonej, mimo to wydatki na tę kategorię były o 22% wyższe.
Cukier dwa razy droższy niż rok wcześniej
Duży spadek sprzedaży zanotował cukier – w listopadzie klienci sklepów małoformatowych kupili go ponad 40% mniej w przeliczeniu na kilogramy niż w listopadzie 2021 r. Przyczyną spadku mogą być oczywiście zapasy poczynione w lipcu podczas cukrowej paniki, ale do zakupu tego produktu zniechęca też na pewno wysoka cena.
W listopadzie 2022 r. za kilogram białego cukru klienci sklepów małoformatowych płacili średnio 6,90 zł, czyli prawie dwa razy tyle co przed rokiem.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Foto: Unsplash