Budowa kogeneracji rozpoczęła się w 2020 roku i była jedną z kluczowym inwestycji realizowanych w ramach strategii CSR firmy Tarczyński. Elektrociepłownia powstała w siedzibie głównej i jednocześnie głównym zakładzie producenta.
Właśna elektrociepłownia kogeneracyjna docelowo pozwoli firmie Tarczyński na redukcję emisji dwutlenku węgla (CO2) o prawie 60% oraz przejście wyłącznie na energię pozyskiwaną z gazu.
Tarczyński odchodzi od energii wytwarzanej z węgla
Firma Tarczyński postawiła na technologię opartą o silniki gazowe, która umożliwia całkowitą rezygnację z energii wytwarzanej z węgla oraz przejście wyłącznie na tę pozyskiwaną z gazu. Kogeneracja wykorzystuje tzw. system skojarzony, który poprzez jednoczesny proces produkcji energii i ciepła umożliwia zwiększenie efektywności energetycznej nawet o 30%.
Dzięki zastosowaniu ekonomizerów zmniejszających zużycie gazu w procesach ciepłowniczych nowopowstała kogeneracja pozwoli ograniczyć o prawie 60% emisję dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery. Oprócz korzyści dla środowiska niesie ona ze sobą także redukcję kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo oraz zwiększa bezpieczeństwo i niezależność energetyczną.
W planach kolejne inwestycje
Prace nad budową własnej kogeneracji trwały w sumie 2 lata. Firma zdecydowała się na ten krok z powodów ekologicznych, ale także finansowych – rosnące koszty energii już teraz są dokuczliwe dla całej branży FMCG, a trudno przewidywać jak będą kształtowały się w przyszłości.
Kolejnym krokiem firmy jest wykorzystanie w 100% zdolności produkcyjnych nowej inwestycji. Producent planuje także kolejny taki projekt. Jak zdradza Fabian Borowiecki, tym razem w zakładzie produkcyjnym w Bielsku-Białej.
Foto: Biuro prasowe Tarczyński