Kolejne badanie potwierdza: Polacy przed świętami ruszą do dyskontów po tanie produkty

Kolejne badanie potwierdza: Polacy przed świętami ruszą do dyskontów po tanie produkty

Polacy poszukują sklepów oferujących niskie ceny i promocje. Podczas tegorocznego okresu przedświątecznego cena zdecydowanie wychodzi na prowadzenie – już ponad połowa ankietowanych kosnumentów nie chce wydać więcej niż 500 zł na świąteczne zakupy.

Najnowsze badanie Payback Opinion Poll jest kolejnym, które potwierdza obserwowany w czasie rosnącej inflacji trend. Polacy łapią się za portfele, w związku z czym przygotowania do świąt będą różnić się od tych z poprzednich lat.

Promocje, promocje i promocje

Według badania Payback polscy konsumenci po spożywcze zakupy świąteczne udadzą się w tym roku przede wszystkich do dyskontów – tak wskazało 67% ankietowanych lub do super- i hipermarketów, które odwiedzi 65% respondentów.  Targi i bazary wybierze co piąty konsument, a sklepy online – 15% badanych.

Wybierając sklep, w którym kupimy artykuły spożywcze na święta, najczęściej kierujemy się ceną, poszukując sklepów oferujących niskie ceny i promocje – wynika z odpowiedzi 70% ankietowanych.

Wygoda i dostępność produktów w jednym miejscu jest kluczowa dla 51% respondentów, a dla 42% – ich jakość. Z kolei 40% konsumentów zwraca uwagę także na lokalizację i wybiera sklepy, które znajdują się blisko domu.

Granica 500 zł na świąteczne wydatki

Payback spytał także ankietowanych konsumentów o to, ile w tym roku wydadzą na świąteczne zakupy spożywcze. Jak się okazuje, ponad połowa przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł, 35% respondentów planuje wydać na takie zakupy od 501 do 1000 zł, a 8% – od 1001 do 1500 zł.

Skoro mowa o budżecie, zwłaszcza w dobie wciąż rosnących cen, większości z nas włącza się syndrom szukania oszczędności i okazji – zwłaszcza tych świątecznych, z których korzysta blisko 90% ankietowanych PAYBACK. Dodatkowo, ze względu na inflację, 71% respondentów robi zakupy w sklepach, które oferują niższe ceny lub regularne promocje. Równocześnie prawie jedna trzecia ankietowanych ogranicza zakupy wyłącznie do niezbędnych produktów.

Katarzyna Grzywaczewska, dyrektorka marketingu w Payback Polska

Komentująca badanie Katarzyna Grzywaczewska z PAYBACK Polska przyznaje, że Polacy coraz racjonalniej podchodzą do tematu świąt. "Blisko 90% respondentów sfinansuje je z bieżących dochodów lub oszczędności, a tylko 10% skorzysta w tym celu z karty kredytowej" – wyjaśnia.

Drugie tyle na prezenty

Mimo trudnych czasów, pod choinką nie powinno zabraknąć w tym roku prezentów – choć będą one skromniejsze. "Wśród konsumentów, którzy planują zakup prezentów, aż 60% przeznaczy na nie niższe niż w poprzednich latach kwoty, a 16% ograniczy liczbę osób, którym sprawi podarunki" – informuje Katarzyna Grzywaczewska. 

Co więcej, 6% ankietowanych stwierdziło, że w ogóle nie planuje zakupów prezentów świątecznych.

Głównym powodem jest w tym przypadku inflacja, na którą wskazało 55% respondentów z tej grupy.

Katarzyna Grzywaczewska

Budżet na prezenty wygląda podobnie jak ten na zakupy spożywcze. 47% ankietowanych planuje przeznaczyć na nie od 101 do 500 zł. Z kolei blisko co trzeci (32%) wyda na prezenty między 501 a 1000 zł. 


To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 23-29 listopada 2022 r. metodą ankiety online na grupie 950 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.


Foto: Unsplash

Reklama