Paragony nie kłamią: Koszyk zakupowy Polaków skurczył się. Mimo tego urosła jego wartość

Paragony nie kłamią: Koszyk zakupowy Polaków skurczył się. Mimo tego urosła jego wartość

Dynamika wzrostu cen produktów spożywczych kolejny miesiąc z rzędu pozostaje na bardzo wysokim poziomie. Najnowsze dane GUS pokazują, że zakupy spożywcze kosztują konsumentów już ponad 22% więcej niż w listopadzie 2021 roku.

Czy trudna sytuacja ekonomiczna zmusiła nas do szukania oszczędności na zakupach spożywczych? Kupujemy mniej, a pomimo to wydajemy więcej? Aplikacja zakupowa PanParagon szukała odpowiedzi na te pytania w najnowszej analizie, w której porównano  paragony z października 2021 i 2022. Co mówią wyniki?

Inflacja zjadła... jedną pozycję na paragonie

Jak pokazują wyniki badania, w ciągu ostatniego roku zmniejszyła się średnia liczba pozycji na jednym paragonie.  W październiku 2021 na dowodach zakupów znajdowało się niemal 8 pozycji, natomiast w tym samym miesiącu 2022 roku liczba produktów spożywczych w koszykach zmalała do 7. W obliczu inflacji kupujemy zatem mniej. Ale czy to oznacza, że wydatki na zakupy spożywcze również się skurczyły?

Pomimo mniejszej liczby artykułów spożywczych w koszyku, średnia wartość na paragonie w październiku tego roku wzrosła o ponad 1,60 zł w porównaniu z rokiem poprzednim. Kupujemy zatem mniej, ale nadal płacimy więcej. Warto przypomnieć, że pół roku temu robiliśmy analogiczne badanie. Wtedy, średnia wartość na paragonie w kwietniu 2022 wzrosła o ponad 5 zł w stosunku tego samego miesiąca rok wcześniej. W październiku rozbieżność w cenie jest zatem znacznie mniejsza. Możliwe, że w tym czasie nauczyliśmy się skutecznie oszczędzać na jedzeniu minimalizując straty inflacyjne

Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon

To jednak nie wszystko. Roztropność Polaków na zakupach potwierdzają także inne dane.

Gazetki promocyjne przeżywają renesans?

Wraz z rosnącą inflacją, rośnie również zainteresowanie promocjami. Wyznacznikiem tego są dane związane z klikalnością gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. Jak informują eksperci, już w kwietniu 2022 zainteresowanie tym obszarem aplikacji zwiększyło się o 21 proc. W październiku mówią już o wzrostach klikaności gazetek promocyjnych o 29 proc. w skali ostatniego roku.

Obserwując ten trend dodaliśmy do aplikacji funkcję wyszukiwarki promocyjnych produktów w gazetkach. Polacy szukają oszczędności, z kolei sklepy stosują coraz bardziej zawiłe chwyty promocyjne. Nasza wyszukiwarka w założeniu ma więc szczególnie promować jasne i przejrzyste promocje, bez dodatkowych warunków do spełnienia. Jesteśmy bardzo ciekawi czy nowa funkcja realnie wpłynie na efektywniejsze odkładanie pieniędzy przez naszych użytkowników i które produkty wyszukiwane będą w gazetkach najczęściej.

Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon

Foto: StockAdobe(marchsirawit)

Reklama