Ruszyła zapowiadana latem br. zdecentralizowana globalna giełda hurtowego handlu lokalną żywnością: DeFood. Startup założony przez polskiego przedsiębiorcę Adriana Piwko, twórcę e-targu Pora na Pola, zrealizował pierwsze transakcje z dystrybutorem owoców z Hiszpanii.
DeFood razem z partnerem technologicznym, software house DeSmart.com, zaprezentowały projekt podczas Web Summit Lisbon.
Jak działa giełda?
DeFood (decentralised exchange of transparent food) to pierwsza zdecentralizowana giełda lokalnej żywności, która tworzy wirtualny marketplace do handlu B2B produktami rolnymi.
Projekt o zasięgu globalnym łączyć będzie stronę podażową, czyli lokalnych wytwórców i importerów żywności z całego świata oraz strony zainteresowane kupnem, jak dystrybutorzy, sieci handlowe, platformy handlowe, sieci HoReCa.
Projekt wspiera strategię cyfryzacji rolnictwa, a doradcą DeFood w tym obszarze została Anna Streżyńska. Wcześniej Minister Cyfryzacji w latach 2015-2018 była inicjatorką projektów w zakresie cyfryzacji państwa w zakresie cyfrowej tożsamości, takich jak profil zaufany logowany przez bankowość elektroniczną, podpis zaufany, mObywatel.
Pierwsze transakcje zostały zrealizowane
Giełda wystartowała w wersji platformy testowej i zrealizowała pierwsze transakcje: najpierw z siecią rolników, przy wykorzystaniu kanałów zbytu partnera strategicznego – e-targu Pora na Pola.
Proces ofertowania i sprzedaży testował też importer i dystrybutor egzotycznych owoców z siedzibą w Hiszpanii.
W połowie 2023 ruszy docelowa wersja platformy
Twórca startupu zapowiada uruchomienie w połowie 2023 roku docelowej wersji platformy marketplace, czyli strony internetowej łączącej sprzedających z kupującymi.
Kluczowe funkcjonalności obejmą tablicę ofert, scoring sprzedawców, moduł negocjacyjny, automatyczne generowanie cyfrowego kontraktu z podpisem elektronicznym, tworzenie paszportu produktu, co pozwoli na notowanie postępów w realizacji transakcji.
Wśród autorskich rozwiązań znajdzie się moduł analityczny, który ułatwi predykcję cen na kolejne okresy.
Partnerem technologicznym DeFood został DeSmart.com – software house z Gdyni, który odpowiada za stworzenie platformy marketplace.
DeFood zapowiada otwarcie platformy w 2023 roku na kraje Europy Zachodniej, a w pierwszej kolejności chce pozyskać do współpracy dystrybutorów i pośredników w Hiszpanii oraz Holandii.
Plany rozwoju
Na początku listopada DeFood wspólnie z partnerem technologicznym DeSmart uczestniczyły w jednym z największych spotkań branży startupowej, Web Summit w Lizbonie.
Celem DeFood jest prezentacja projektu przyszłym partnerom i klientom z branży agritech z całego świata, a także potencjalnym inwestorom. Jak wyjaśnia twórca, rozwój platformy rozpoczęliśmy dzięki inicjującej rundzie inwestycyjnej na kwotę około 300 tys. zł. W prowadzonej obecnie rundzie inwestycyjnej pre-seed chce pozyskać około 1 mln zł, by przyspieszyć prace technologiczne i promocję platformy w Europie.
Już w ramach obecnej, pierwszej wersji serwisu DeFood zamierza budować bazę użytkowników i realizować transakcje handlowe. Do końca 2023 roku, czyli po uruchomieniu docelowej wersji platformy, startup chce pozyskać kilka tysięcy gospodarstw rolnych w kraju i kilku znaczących dystrybutorów, współpracujących z sieciami handlowymi i eksporterami.
Z kolei już w 2024 roku spółka zamierza na szeroką skalę prowadzić transakcje międzynarodowe.
Fot.: informacja prasowa