Lada moment kończy się 2022 rok. To dobry czas na podsumowanie minionych miesięcy w polskiej gastronomii. Jak co roku Pyszne.pl przygotowało obszerny raport Food Trendów. Co kształtuje obecnie rynek gastronomii? Jakie trendy będą wpływać na jego kształt w najbliższym czasie?
- Małe przyjemności
- Sprytna oszczędność
- Świadome wybory
- Uczta dla zmysłów
- Eksperymenty z tradycją i moda na retro
Raport Pyszne.pl jest oparty o analizę zachowań ponad 3,5 milionów aktywnych użytkowników serwisu. Jego kompleksowość zapewniają również dane dostarczone przez globalny instytut badające trendy, WGSN, a także lokalne badanie rynkowe przeprowadzone przez agencję badawczą Insight Lab. Jakie trendy dominują obecnie rynek?
Małe przyjemności
Pierwszym zauważalnym trendem, nazwanym przez WGSN "Małymi przyjemnościami", jest zwiększająca się liczba konsumentów spożywających małe posiłki, przekąski, na przykład w ramach pocieszenia się w obliczu stresującej sytuacji. Co więcej, według danych Pyszne.pl, aż 30% Polaków zamawia je z dostawą do domu. Segment ten rozwinął się szczególnie w czasie lockdownów.
Sprytna oszczędność
"Sprytna oszczędność" skupia się z kolei na zmianach w zachowaniu konsumentów, na co wpływ miała pandemia, czy obecnie sytuacja ekonomiczna na świecie. Uczymy się oszczędzać - także w kuchni. Za przykład niech posłuży „recycling” potraw zamówionych on line. Aż 43% ankietowanych przyznaje, że przygotowuje nowe posiłki z resztek zamówionego jedzenia.
Świadome wybory
Według danych Pyszne.pl i WGSN konsumenci podejmują dziś, częściej niż kiedyś, "Świadome wybory". Polacy są coraz lepiej doinformowani na temat wpływu jedzenia na ich zdrowie bądź środowisko naturalne. Potwierdzają to badania, zgodnie z którymi, na przykład, 41% respondentów potwierdza, że zwraca uwagę, czy zamówione danie przyrządzone jest z lokalnych produktów.
Uczta dla zmysłów
Ponadto, według danych zgromadzonych przez serwis, coraz więcej osób podchodzi do jedzenia jak do "Uczty dla zmysłów", a nie jedynie sposobu na zaspokojenie głodu. Ważna jest już nie tylko ilość i smak, ale również prezentacja potrawy. Aż 41% Polaków decyduje się na wybór potrawy nie na podstawie składników, a… jej zdjęcia.
Eksperymenty z tradycją i moda na retro
Wraca także "Moda na retro i eksperymenty z tradycją". Jak twierdzą analitycy WGSN, coraz chętniej wracamy do domowych smaków, ale nie jesteśmy w ich kontekście tradycjonalistami. Za czasów naszych mam i babć, potrawy świąteczne przyrządzać można było tylko w wybrane dni w roku. Obecnie aż 46% Polaków przyznaje się do spożywania ich także poza okresami świątecznymi.
Foto: mat. prasowe