Firmy handlowe mają w głowach najbardziej pesymistyczny scenariusz wśród wszystkich sześciu badanych branż – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. Według najnowszego Barometru EFL, już 42% przedstawicieli tej branży obawia się spadku sprzedaży w okresie przedświątecznym. Na większe zamówienia liczy jedynie 3%.
EFL w badaniu Barometr po raz kolejny zapytał przedstawicieli polskiego handlu, czy w obecnej sytuacji społeczno-polityczno-gospodarczej, sytuacja w ich branży w ciągu najbliższych 6 miesięcy poprawi się, pogorszy czy pozostanie bez zmian. Podobnie jak kwartał wcześniej, przedstawiciele handlu są największymi pesymistami wśród sześciu analizowanych branż.
Branża handlowa rezygnuje z inwestycji i nie liczy na wzrosty sprzedaży
Subindeks Barometru EFL na IV kwartał br. dla branży handlowej wyniósł 47,2 pkt., o 1,7 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Uzyskany wynik pozostaje jednym z najniższych w ciągu ostatnich dwóch lat.
Na niską wartość subindeksu Barometru EFL dla handlu zapracowały trzy z czterech badanych obszarów:
- Inwestycje – 100% firm nie spodziewa się w tym obszarze żadnych ruchów.
- Prognozy dotyczące sprzedaży – tylko 3% firm liczy na większe obroty, a 42% prognozuje spadek zamówień w IV kwartale br. Połowa przedsiębiorstw liczy na podobną sprzedaż co kwartał wcześniej.
- Płynność finansowa – 41% firm obawia się słabszej kondycji finansowej. Tylko 2% liczy na poprawę.
Ponownie tylko w kontekście finansowania zewnętrznego więcej respondentów wskazuje na wzrost zapotrzebowania niż na spadek (odpowiednio 43% i 3%).
Sytuacja będzie jeszcze gorsza?
63% przedstawicieli branży handlowej uważa, że ich sytuacja w ciągu najbliższych 6 miesięcy się pogorszy. Z kolei według 28% – pozostanie bez zmian. Dla porównania, w budownictwie 54% wskazało na pogorszenia, w HoReCa – 55%, a w produkcji – 49%.
Ponad połowa firm handlowych odczuwa negatywny wpływ wojny za naszą wschodnią granicą na ich działalność (59%). 4 na 10 przedsiębiorców mówi, że wojna nie wpływa na nich w ogóle.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 26 września do 7 października 2022 roku.
Foto: Unsplash